Nord-Norges største og flotteste sykkelritt


Det er mange høydepunkter i Midnattsolrittets løype rundt Saltenfjorden. Det flotteste er Saltstraumen. Den tyngste er Ljøsenhammeren.


Frode Antonsen og Trond Seivåg

Midnattsolrittet er et sykkelritt i Bodø og Salten og ble i sitt første år i 2009 en stor suksess! Siden har det økt jevnt og trutt. Hovedmålet er at alle som deltar skal få en like god opplevelse og at kvalitet skal gå fremfor kvantitet.

midnattsolrittet.no →

Samme etappen som proffene

Det var ikke uten grunn at Tour de France-arrangøren ASO valgte seg Bodø som åpningsetappe til det første Arctic Race. Landskapet er spektakulært, løypen har alt og flyplassen ligger en drøy langspurt fra start og mål. Rittgeneral, Trond Seivåg, hadde den gang med seg ASO og Artic Race-sjef Knut Erik Dybdal i bilen rundt fjorden for å vise løypa. Alle var mektig imponert. De var helt klar på at dette måtte være den første etappen til Artic race. Selveste startskuddet som historien viser å være tidenes sykkelrittsuksess!

10. juni arrangeres Midnattsolrittet — Nord-Norges største sykkelarrangement — med start og mål i Bodø. Det betyr at du kan sykle den samme etappen som proffene. Og det bør du gjøre. For den er minst like flott for mosjonister.



Variert løype: I løpet av 18 mil byr Midnattsolrittet på sjø, fjord, snaufjell og verdens sterkeste malstrøm. Her har rytterne i Arctic Race passert Misvær og beveger seg mot Bodø langs Skjerstadfjorden. Foto: ASO

Et av Norges flotteste

Pål Erik Krangsås for eksempel. Etter 30 år på sykkelsetet antar orkdalingen at han har syklet 1000 ritt — og de aller fleste turrittene som arrangeres i Norge. Han har vunnet mange av dem, deriblant styrkeprøven Trondheim-Oslo fire ganger.

I 2013 vant han også Midnattsolrittet. Et ritt han beskriver som et av de aller flotteste, av flere grunner.

– Det er en kjempefin runde, og det er ikke mange turritt i Norge som har en så tøff løype. Det er flatt og fint først, men halvveis bestemmes det hvem som kjører i fra. Derfra er det et par ordentlig seige bakker som kan sprenge et hvilket som helst felt, og den siste halvdelen er frisk — med mye opp og ned og mange svinger, sier Krangsås.

– Ja, for de er skikkelig tunge de bakkene, sant?

– Det er ikke hvem som helst som kan sykle den runden, og for noen føles de sikkert som å sykle fiskebein. Men det skal være litt tøft. Da smaker det ekstra godt etterpå. Men som topptrent syklist gruer man seg ikke til de bakkene, da er det bare et spørsmål hvor fort de skal sykles, humrer Krangsås.



Høyeste punkt: Yngvar A. Hansen (fra høyre), Pål Erik Krangsås, Eirik Solvang og Stig Knutsen har nylig klatret opp Ljøsenhammeren, og er her på løypas høyeste punkt. Foto: Bjørn Håvard Stamnes

Blodveien

De første fem av totalt 18 mil går relativt lett langs Saltenfjorden mot Fauske. Dessuten er det alltid medvind og sol under selve rittet. Påstår en ivrig Seivåg.

Fra Fauske går ferden videre sørover på E6 mot Rognan. Nå blir det gradvis mer kupert og flere steder stuper fjellsidene ned i sjøen. Veien til Rognan ble for øvrig bygget av krigsfanger under 2. verdenskrig og kalles «Blodveien». Slapp av. Å sykle den er ikke så ille som navnet tilsier.

Like etter Rognan og passering halvveis begynner det. Bakken heter Ljøsenhammeren og hammeren-delen av navnet er beskrivende for opplevelsen. I løpet av ei mil skal du opp nesten 600 meter — og du blir garantert lurt til å tro at du har nådd toppen opptil flere ganger. Det bare fortsetter. Oppover og oppover. Et stykke før toppen av bakken passeres tregrensen og du befinner deg på snaufjell — slett ikke uten mulighet for spor av sist vinter i veikanten.



Arctic Race: Toppene i ASO — organisasjonen som arrangerer Tour de France — falt for løypen og naturen rundt Saltenfjorden, og den første etappen av Arctic Race ble lagt på de samme veiene som Midnattsolrittet bruker. Her passerer feltet Sagelva, omtrent midt mellom Bodø og Fauske. Foto: ASO

Klatrepriser

Toppen er løypas høyeste punkt. Herfra går turen kupert nedover mot Misvær. Like etter toppen er det i dag en stor geiteseter, og det er ikke uvanlig at geitene stopper trafikken.

I Misvær møter du fjorden igjen — men denne gang Skjerstadfjorden — det er sju mil til mål og rittet starter på ordentlig med en rekke små bakker. Slik går det frem til den neste store bakken som heter Kvikstadheia. Den er «bare» 3,5 kilometer, med en gjennomsnittlig stigning på åtte prosent fra fjorden og opp til 250 meter. Her skal det kjempes om klatrepris nummer to. Du kan sikkert gjette deg til hvor de to tusen første kronene ble delt ut. I tillegg er det 2 spurtpriser før bakkene begynner.

Når du tipper over toppen av Kvikstadheia belønnes du med en nesten lik bakke på motsatt side, bare nedover. Nå er det ikke lenge igjen til løypens flotteste høydepunkt; Saltstraumen.



Verdens sterkeste: Ikke rytterne altså. Men strømmen under dem. Hadde fotografen vært en halvmeter høyere ville du sett Saltstraumen, som er verdens sterkeste malstrøm. Under Midnattsolrittet får du se den i all sin prakt, fra flere vinkler. Foto: Sigurd Nerva

Visuelt høydepunkt

Saltstraumen er verdens sterkeste tidevannsstrøm, og den forbinder Saltenfjorden med Skjerstadfjorden. Fire ganger i døgnet presses cirka 400 millioner kubikkmeter vann gjennom det tre kilometer lange — og på det smaleste 150 meter brede — sundet. Det er rett og slett spektakulært. Selv for oss som bor her.

I Midnattsolrittet får du beskuet den mektige strømmen fra flere vinkler — også ovenfra når du sykler over Saltstraumen bru. Fra brua kan du også skimte målområdet, som ligger på andre siden av Saltenfjorden. Det er fortsatt to og ei halv mil igjen. Men du er forbi utfordringene. Fra nå er det en lek — dersom du har krefter igjen da. Det er nemlig ikke alle som har det akkurat her. Men det går.

Og i mål venter de andre grunnene som får Pål Erik Krangsås til å rose Midnattsolrittet som et av Norges flotteste sykkelarrangement.



  • Et av Norges flotteste: Pål Erik Krangsås (til høyre) har syklet stort sett det som finnes av turritt i Norge. Han trekker frem Midnattsolrittet som et av de aller flotteste rittene. Her intervjues han av rittgeneral Trond Vegard Seivåg etter at han vant rittet i 2013. Foto: Jan Morten Lomundal



  • Selfie: Knut Ståle Arntsen, Harstad CK, holder godt rundt kona si.

Partytelt og levende musikk

Den store horden av deltakerne består nemlig av mosjonister. Mange av dem har Midnattsolrittets fem mil lange etappe fra Fauske til Bodø som treningsmål. For andre er det festen etterpå som er viktigst. Og det er derfor Krangsås svarer slik på hvorfor rittet er så flott:

– Det er sammensatt. Det er det engasjementet som vises, den flotte naturen og at det er en blanding av løp for amatører og ritt for de som vil satse litt ekstra. Arrangøren er oppriktig opptatt av å gi deltakerne en flott opplevelse — og for tilreisende gjelder det helt fra vi kommer til byen.

– Hva legger du i det?

– I mange ritt sørpå er det en selvfølge at det kommer tilreisende. Her ble det satt ordentlig pris på at noen tok turen nordover for å delta i rittet. Det var en helt annen stemning rundt dette rittet.
Avslutter Krangsås.


Midnattsolrittet

Arrangert første gang i 2009. Arrangeres i år (2017) 10 Juni.

4 distanser: Bodø-Bodø 34km, Fauske-Bodø 54 km, Bodø-Bodø 98 km og Saltenfjorden Rundt 183 km.

Deltakerrekord i 2013 var det 2172 påmeldte deltakere på de tre distansene. I 2016 1300 påmeldt.

Mer informasjon hos midnattsolrittet.no – følg gjerne knappen under.


midnattsolrittet.no →



Sykkelparty: I mål venter det nytappet pils, mat, levende musikk og god stemning i midnattsol. Foto: Jan Morten Lomundal



Vakker natur: Det er viktig å være godt trent til Midnattsolrittet. For da kan du sitte godt plassert i feltet og ta deg tid til å nyte den flotte naturen underveis. Foto: Sigurd Nerva

Del dette innlegget:

Fikk du med deg disse?:
Artikler & Innlegg →