«Målet er å ha den beste sesongen noensinne»


10-delt – med Andreas Skjælø Jacobsen

«Andreas er 20 år gammel. Fra Åsane bydel i Bergen og startet sin sykkelkarriere i Åsane Cycle klubb (ÅCK). Sykler i dag for det bergenske kontinentallaget TeamFixIT.no. Startet å sykle i ung alder og har brukt det meste av tiden sin på trening, sykkel og sykling.



10-delt

Norsk Sykling har er god del følgere i sosiale medier. Først og fremst på instagram, men også facebook ligger fint på hjul. Flere er også innom nettsiden jevnlig. Men hvem er alle sammen? «10-delt» er navnet på en spalte der vi forsøker å bli litt bedre kjent med mange av dere. Konseptet er enkelt og greit; vi har ti faste spørsmål og sender en og en av dere ut i bruddforsøk…

Navn, alder, bosted og yrke?

Andreas Skjælø Jacobsen, 20 år, bosatt i Bergen og er continentalsyklist på fulltid.

Husker du hva som fikk deg til å begynne å sykle?

Da jeg var liten var min far en av de som skulle sette ny personlig rekord i tur-rittet Bergen-Voss. Det ble mye sykling.. Videre ble min bror sykkelinteressert og med to i husstanden som virkelig ivret for sykkel førte det til at jeg også fikk interessen for sykkel og sykkelsporten!



Foto: Andreas Skjælø Jacobsen (Instagram: @andreas_jac →)

Ditt beste minne/opplevelse på sykkelen? Og det verste?

Det er lite som er bedre enn å kunne sykle i kort kort i varmere strøk som øyen Gran Canaria ofte tilbyr. Her reiser jeg fast hver vinter for å få ett avbrekk fra vintertreningen hjemme i Norge. Den følelsen av å sykle i fjellene på Gran Canaria i 25 grader, når det er vinter i Norge er bare fantastisk.

Den verste opplevelsen jeg har hatt på sykkelen, må ha vært i et sykkelritt i Polen. Det var ett hardt ritt med mange bratte kneiker. Jeg hadde en tung dag og ca. halvveis i rittet i en av de tøffeste stigningene måtte jeg gi en liten luke til halen på feltet. Da jeg nådde toppen av bakken var jeg blitt passert av de tre første bilene i bilkaravanen. Jeg visste at det lå foran meg en lang, rask og svingete utforkjøring. Dette hadde jeg sett på kart og løypeprofilen når jeg analyserte løypen kvelden i forveien. Jeg hadde derfor roen på at jeg ville ta igjen feltet nedover fjellsiden. Rimelig enkelt og kontrollert.

Jeg begynner å kjøre meg opp igjen til hovedfeltet sammen med en slovener på hjul, så raskt bikker vi over bakketoppen. Jeg starter med å passere den første bilen av en rekke på tre bilene. Dette er teambilen til lederlaget i rittet. Han så meg i speilet over bakketoppen og skjønte jeg kom til å sykle forbi. Det var svingete, smalt og kun plass til ca. 1,5 bil nedover fjellsiden. Han legger seg godt til venstre, for å kutte høyre svingen, slik at jeg kan passere ham på venstre side gjennom svingen som kommer. Jeg sklir forbi og har kun to biler igjen å passere før jeg er oppe i feltet igjen.

Først en dommerbil, så en lege-bil. Jeg vet at i bilkaravanen skal først dommerbilen kjøre, deretter lege-bil. Jeg forstår derfor at noen prater med legen bak hovedfeltet. Dette er gunstig for meg, da bilkaravanen vil ligge nærmere hovedfeltet enn normalt, og det vil derfor bli en kortere vei for meg opp til hovedfeltet.

Jeg føler jeg har kontroll på situasjonen og vinker fram sloveneren som ligger på hjul. Dette for å spare litt krefter før vi tar igjen hovedfeltet. Når jeg akkurat har vinket forbi sloveneren og ligger på hjulet hans skjer det en bråbrems. Jeg får ikke med meg hva som skjer, men når jeg suser nedover fjellsiden ser jeg plutselig bremselysene på dommerbilen foran meg. Jeg bremser alt jeg klarer både med fram- og bakbremsen. Det går fort og jeg merker jeg ikke har mulighet for å stoppe i det hele tatt.

Med låste hjul foran og bak blir det vanskelig å holde kontroll på sykkelen og jeg skyver meg bak setet slik at jeg balanserer over bakhjulet for å ikke tippe over styret. Samtidig som jeg og sloveneren begynner å skrike for å gi beskjed at vi er rett bak bilen som bråbremser, bremser jeg alt jeg kan, ser jeg at sykkelen til sloveneren kommer som ett fyrverkeri foran meg. Den blir knust i fillebiter idet sloveneren forsvinner ut i grøften. Det smeller kraftig!

Bilen fortsetter å bremse. Når jeg er ca. 20 cm. fra bilen skjønner jeg at også min sykkel snart vil smelle i bilen. For å unngå dette slipper jeg opp frambremsen, for så å sladde slik at jeg forandrer retning og nå sklir mer sidelengs. Jeg har da litt ekstra tid før jeg treffer bilen. Idet jeg er sikker på at jeg tar borti bilen, gir bilen gass og forsvinner foran meg. Jeg klarer å holde meg på sykkelen og kommer meg opp i feltet overlykkelig at jeg var like hel og slapp unna med skrekken.



Foto: Andreas Skjælø Jacobsen (Instagram: @andreas_jac →)

Lycra eller baggy stishorts? Og hvorfor?

Som syklist for det bergenske kontinentallaget TeamFixIT.no får vi veldig stilrene og aerodynamiske sykkelklær av klesprodusenten Bioracer. Lycra er derfor et lett valg for meg, siden det både får deg til å se rask ut, men også gjøre deg raskere.



Foto: Andreas Skjælø Jacobsen (Instagram: @andreas_jac →)

Hvor finner du din favorittrunde eller ditt beste Strava-segment?

Min favorittrunde i hjembyen min Bergen, må være «rundt Ulriken». Det er en relativt flat runde på ca. 2 timer. Det som jeg liker godt med denne runden er at den gir mange alternativer. Man kan velge å kun sykle den tradisjonelle runden, eller utvide turen med flatt terreng rundt Unnelandsvannet. I tillegg kan en velge en rute over en drøy stigning opp Bjørndalen og eventuelt legge til enda en kneikete runde over Kvamme. Med andre ord er dette en rute med mange muligheter og fasiliteter.



Foto: Andreas Skjælø Jacobsen (Instagram: @andreas_jac →)

Hva gjør du helst når du skal slappe av?

Når jeg skal slappe av liker jeg godt å ligge på sofaen. Det er ikke nødvendigvis for å se på TV, men å surfe på nettet på alt fra tekniske duppeditter til sykkelen, eller annen teknologi. Tiden blir også brukt til å være med kjæresten min, som jeg ellers er relativt mye borte fra når jeg er på reise.



Foto: Andreas Skjælø Jacobsen (Instagram: @andreas_jac →)

Ute er det kaldt, det blåser og det regner lett? Regntøy og sykkel, rulle eller alternativt?

Definitivt rulle. Jeg har hatt mange langturer inne på rulle. Dette er nok litt ironisk idet jeg er fra Norges fineste by; Bergen. Byen jeg er mer enn glad i, men regn blandet med vind og lave temperaturer er heldigvis ikke ofte vi opplever i Bergen. Som oftest bruker jeg balanserulle, med motstandsmuligheter om jeg sykler inne. Unntaket er dersom jeg skal ha noen harde intervaller da er fastrullen klart å foretrekke.



Foto: Andreas Skjælø Jacobsen (Instagram: @andreas_jac →)

Hvilken/hvilke sykler har du i dag?

Som syklist for Teamfixit.no har vi to landeveissykler hver og en temposykkel. Det er en konkurransesykkel og en treningssykkel. I tillegg har vi alle minst en reservesykkel hver som benyttes om det er behov for sykkelbytte underveis i løp/ritt. Dette ser vi skjer relativt ofte.

Landeveissykkelen vår er av meket; Fuji Transonic 1.5 utstyrt med Ultegra di2, Temposykkelen vår er en Fuji Norcom Straight 1.3 også utstyrt med Ultegra di2. Ellers har jeg privat en cyclecross, en MTB sykkel, en temposykkel og en landeveissykkel.



Foto: Andreas Skjælø Jacobsen (Instagram: @andreas_jac →)

Motbakker eller nedoverbakker?

Det er ingenting som er bedre enn den følelsen du får når du er i flytsonen ned en utforkjøring. Du føler deg virkelig levende når sykkelen danser under deg nedover en fjellside – igjennom svingene når du presser enda litt mer på enn vanlig på trening – i sykkelløpene for å få marginene på din side.



Foto: Andreas Skjælø Jacobsen (Instagram: @andreas_jac →)

Hva er målet ditt for denne sesongen?

Målet mitt for denne sesongen er å ha den beste sesongen noen sinne. Jeg kommer til å legge ekstra stor vekt på Norges Mesterskapet i U23. Jeg har også et stort ønske om å hevde meg i toppen i Norges Cupen som starter kommende helg på hjemmebane.



Foto: Andreas Skjælø Jacobsen (Instagram: @andreas_jac →)



Andreas på instagram

Andreas kaller seg «andreas_jac» på instagram og profilen hans synes vi er verdt et besøk. Følg gjerne knappen under.

@andreas_jac →

Del dette innlegget:

Flere fra «10-delt»:
Artikler & Innlegg →