{"id":6360,"date":"2017-05-02T21:01:24","date_gmt":"2017-05-02T19:01:24","guid":{"rendered":"http:\/\/www.norsksykling.no\/?p=6360"},"modified":"2022-12-02T16:23:17","modified_gmt":"2022-12-02T15:23:17","slug":"nord-norges-storste-og-flotteste-sykkelritt","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/www.norsksykling.no\/blog\/nord-norges-storste-og-flotteste-sykkelritt\/","title":{"rendered":"Nord-Norges st\u00f8rste og flotteste sykkelritt"},"content":{"rendered":"
\n

Det er mange h\u00f8ydepunkter i Midnattsolrittets l\u00f8ype rundt Saltenfjorden. Det flotteste er Saltstraumen. Den tyngste er Lj\u00f8senhammeren.<\/p>\n


\n
<\/p>\n
<\/i> Frode Antonsen og Trond Seiv\u00e5g<\/h5>\n

Midnattsolrittet er et sykkelritt i Bod\u00f8 og Salten og ble i sitt f\u00f8rste \u00e5r i 2009 en stor suksess! Siden har det \u00f8kt jevnt og trutt. Hovedm\u00e5let er at alle som deltar skal f\u00e5 en like god opplevelse og at kvalitet skal g\u00e5 fremfor kvantitet.<\/p>\n

<\/i>midnattsolrittet.no \u2192<\/a><\/p>\n

<\/div><\/div>\n

Samme etappen som proffene<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n

Det var ikke uten grunn at Tour de France-arrang\u00f8ren ASO valgte seg Bod\u00f8 som \u00e5pningsetappe til det f\u00f8rste Arctic Race. Landskapet er spektakul\u00e6rt, l\u00f8ypen har alt og flyplassen ligger en dr\u00f8y langspurt fra start og m\u00e5l. Rittgeneral, Trond Seiv\u00e5g, hadde den gang med seg ASO og Artic Race-sjef Knut Erik Dybdal i bilen rundt fjorden for \u00e5 vise l\u00f8ypa. Alle var mektig imponert. De var helt klar p\u00e5 at dette m\u00e5tte v\u00e6re den f\u00f8rste etappen til Artic race. Selveste startskuddet som historien viser \u00e5 v\u00e6re tidenes sykkelrittsuksess!<\/p>\n

10. juni arrangeres Midnattsolrittet \u2014 Nord-Norges st\u00f8rste sykkelarrangement \u2014 med start og m\u00e5l i Bod\u00f8. Det betyr at du kan sykle den samme etappen som proffene. Og det b\u00f8r du gj\u00f8re. For den er minst like flott for mosjonister.<\/strong><\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Variert l\u00f8ype:<\/strong> I l\u00f8pet av 18 mil byr Midnattsolrittet p\u00e5 sj\u00f8, fjord, snaufjell og verdens sterkeste malstr\u00f8m. Her har rytterne i Arctic Race passert Misv\u00e6r og beveger seg mot Bod\u00f8 langs Skjerstadfjorden. Foto: ASO<\/strong><\/em><\/p>\n

Et av Norges flotteste<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n

P\u00e5l Erik Krangs\u00e5s for eksempel. Etter 30 \u00e5r p\u00e5 sykkelsetet antar orkdalingen at han har syklet 1000 ritt \u2014 og de aller fleste turrittene som arrangeres i Norge. Han har vunnet mange av dem, deriblant styrkepr\u00f8ven Trondheim-Oslo fire ganger.<\/p>\n

I 2013 vant han ogs\u00e5 Midnattsolrittet. Et ritt han beskriver som et av de aller flotteste, av flere grunner.<\/p>\n

\u2013 Det er en kjempefin runde, og det er ikke mange turritt i Norge som har en s\u00e5 t\u00f8ff l\u00f8ype. Det er flatt og fint f\u00f8rst, men halvveis bestemmes det hvem som kj\u00f8rer i fra. Derfra er det et par ordentlig seige bakker som kan sprenge et hvilket som helst felt, og den siste halvdelen er frisk \u2014 med mye opp og ned og mange svinger, sier Krangs\u00e5s.<\/p>\n

\u2013 Ja, for de er skikkelig tunge de bakkene, sant?<\/em><\/p>\n

\u2013 Det er ikke hvem som helst som kan sykle den runden, og for noen f\u00f8les de sikkert som \u00e5 sykle fiskebein. Men det skal v\u00e6re litt t\u00f8ft. Da smaker det ekstra godt etterp\u00e5. Men som topptrent syklist gruer man seg ikke til de bakkene, da er det bare et sp\u00f8rsm\u00e5l hvor fort de skal sykles, humrer Krangs\u00e5s.<\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

H\u00f8yeste punkt:<\/strong> Yngvar A. Hansen (fra h\u00f8yre), P\u00e5l Erik Krangs\u00e5s, Eirik Solvang og Stig Knutsen har nylig klatret opp Lj\u00f8senhammeren, og er her p\u00e5 l\u00f8ypas h\u00f8yeste punkt. Foto: Bj\u00f8rn H\u00e5vard Stamnes<\/strong><\/em><\/p>\n

Blodveien<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n

De f\u00f8rste fem av totalt 18 mil g\u00e5r relativt lett langs Saltenfjorden mot Fauske. Dessuten er det alltid medvind og sol under selve rittet. P\u00e5st\u00e5r en ivrig Seiv\u00e5g.<\/p>\n

Fra Fauske g\u00e5r ferden videre s\u00f8rover p\u00e5 E6 mot Rognan. N\u00e5 blir det gradvis mer kupert og flere steder stuper fjellsidene ned i sj\u00f8en. Veien til Rognan ble for \u00f8vrig bygget av krigsfanger under 2. verdenskrig og kalles \u00abBlodveien\u00bb. Slapp av. \u00c5 sykle den er ikke s\u00e5 ille som navnet tilsier.<\/p>\n

Like etter Rognan og passering halvveis begynner det. Bakken heter Lj\u00f8senhammeren og hammeren-delen av navnet er beskrivende for opplevelsen. I l\u00f8pet av ei mil skal du opp nesten 600 meter \u2014 og du blir garantert lurt til \u00e5 tro at du har n\u00e5dd toppen opptil flere ganger. Det bare fortsetter. Oppover og oppover. Et stykke f\u00f8r toppen av bakken passeres tregrensen og du befinner deg p\u00e5 snaufjell \u2014 slett ikke uten mulighet for spor av sist vinter i veikanten.<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Arctic Race:<\/strong> Toppene i ASO \u2014 organisasjonen som arrangerer Tour de France \u2014 falt for l\u00f8ypen og naturen rundt Saltenfjorden, og den f\u00f8rste etappen av Arctic Race ble lagt p\u00e5 de samme veiene som Midnattsolrittet bruker. Her passerer feltet Sagelva, omtrent midt mellom Bod\u00f8 og Fauske. Foto: ASO<\/strong><\/em><\/p>\n

Klatrepriser<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n

Toppen er l\u00f8ypas h\u00f8yeste punkt. Herfra g\u00e5r turen kupert nedover mot Misv\u00e6r. Like etter toppen er det i dag en stor geiteseter, og det er ikke uvanlig at geitene stopper trafikken.<\/p>\n

I Misv\u00e6r m\u00f8ter du fjorden igjen \u2014 men denne gang Skjerstadfjorden \u2014 det er sju mil til m\u00e5l og rittet starter p\u00e5 ordentlig med en rekke sm\u00e5 bakker. Slik g\u00e5r det frem til den neste store bakken som heter Kvikstadheia. Den er \u00abbare\u00bb 3,5 kilometer, med en gjennomsnittlig stigning p\u00e5 \u00e5tte prosent fra fjorden og opp til 250 meter. Her skal det kjempes om klatrepris nummer to. Du kan sikkert gjette deg til hvor de to tusen f\u00f8rste kronene ble delt ut. I tillegg er det 2 spurtpriser f\u00f8r bakkene begynner.<\/p>\n

N\u00e5r du tipper over toppen av Kvikstadheia bel\u00f8nnes du med en nesten lik bakke p\u00e5 motsatt side, bare nedover. N\u00e5 er det ikke lenge igjen til l\u00f8ypens flotteste h\u00f8ydepunkt; Saltstraumen.<\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Verdens sterkeste:<\/strong> Ikke rytterne alts\u00e5. Men str\u00f8mmen under dem. Hadde fotografen v\u00e6rt en halvmeter h\u00f8yere ville du sett Saltstraumen, som er verdens sterkeste malstr\u00f8m. Under Midnattsolrittet f\u00e5r du se den i all sin prakt, fra flere vinkler. Foto: Sigurd Nerva<\/strong><\/em><\/p>\n

Visuelt h\u00f8ydepunkt<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n

Saltstraumen er verdens sterkeste tidevannsstr\u00f8m, og den forbinder Saltenfjorden med Skjerstadfjorden. Fire ganger i d\u00f8gnet presses cirka 400 millioner kubikkmeter vann gjennom det tre kilometer lange \u2014 og p\u00e5 det smaleste 150 meter brede \u2014 sundet. Det er rett og slett spektakul\u00e6rt. Selv for oss som bor her.<\/p>\n

I Midnattsolrittet f\u00e5r du beskuet den mektige str\u00f8mmen fra flere vinkler \u2014 ogs\u00e5 ovenfra n\u00e5r du sykler over Saltstraumen bru. Fra brua kan du ogs\u00e5 skimte m\u00e5lomr\u00e5det, som ligger p\u00e5 andre siden av Saltenfjorden. Det er fortsatt to og ei halv mil igjen. Men du er forbi utfordringene. Fra n\u00e5 er det en lek \u2014 dersom du har krefter igjen da. Det er nemlig ikke alle som har det akkurat her. Men det g\u00e5r.<\/p>\n

Og i m\u00e5l venter de andre grunnene som f\u00e5r P\u00e5l Erik Krangs\u00e5s til \u00e5 rose Midnattsolrittet som et av Norges flotteste sykkelarrangement.<\/p>\n