{"id":6248,"date":"2017-04-21T07:21:00","date_gmt":"2017-04-21T05:21:00","guid":{"rendered":"http:\/\/www.norsksykling.no\/?p=6248"},"modified":"2022-12-02T16:34:48","modified_gmt":"2022-12-02T15:34:48","slug":"malet-er-a-ha-den-beste-sesongen-noensinne","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/www.norsksykling.no\/blog\/malet-er-a-ha-den-beste-sesongen-noensinne\/","title":{"rendered":"«M\u00e5let er \u00e5 ha den beste sesongen noensinne»"},"content":{"rendered":"
\n10-delt – med Andreas Skj\u00e6l\u00f8 Jacobsen<\/mark>\n
\n

«Andreas er 20 \u00e5r gammel. Fra \u00c5sane bydel i Bergen og startet sin sykkelkarriere i \u00c5sane Cycle klubb (\u00c5CK). Sykler i dag for det bergenske kontinentallaget TeamFixIT.no. Startet \u00e5 sykle i ung alder og har brukt det meste av tiden sin p\u00e5 trening, sykkel og sykling.<\/p>\n


\n
<\/p>\n
10-delt<\/h5>\n

Norsk Sykling har er god del f\u00f8lgere i sosiale medier. F\u00f8rst og fremst p\u00e5 instagram, men ogs\u00e5 facebook ligger fint p\u00e5 hjul. Flere er ogs\u00e5 innom nettsiden jevnlig. Men hvem er alle sammen? «10-delt» er navnet p\u00e5 en spalte der vi fors\u00f8ker \u00e5 bli litt bedre kjent med mange av dere. Konseptet er enkelt og greit; vi har ti faste sp\u00f8rsm\u00e5l og sender en og en av dere ut i bruddfors\u00f8k…<\/p>\n

<\/div><\/div>\n

Navn, alder, bosted og yrke?<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n

Andreas Skj\u00e6l\u00f8 Jacobsen, 20 \u00e5r, bosatt i Bergen og er continentalsyklist p\u00e5 fulltid.<\/p>\n

Husker du hva som fikk deg til \u00e5 begynne \u00e5 sykle?<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n

Da jeg var liten var min far en av de som skulle sette ny personlig rekord i tur-rittet Bergen-Voss. Det ble mye sykling.. Videre ble min bror sykkelinteressert og med to i husstanden som virkelig ivret for sykkel f\u00f8rte det til at jeg ogs\u00e5 fikk interessen for sykkel og sykkelsporten!<\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Foto: Andreas Skj\u00e6l\u00f8 Jacobsen (Instagram: @andreas_jac \u2192<\/a>)<\/em><\/p>\n

Ditt beste minne\/opplevelse p\u00e5 sykkelen? Og det verste?<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n

Det er lite som er bedre enn \u00e5 kunne sykle i kort kort i varmere str\u00f8k som \u00f8yen Gran Canaria ofte tilbyr. Her reiser jeg fast hver vinter for \u00e5 f\u00e5 ett avbrekk fra vintertreningen hjemme i Norge. Den f\u00f8lelsen av \u00e5 sykle i fjellene p\u00e5 Gran Canaria i 25 grader, n\u00e5r det er vinter i Norge er bare fantastisk.<\/p>\n

Den verste opplevelsen jeg har hatt p\u00e5 sykkelen, m\u00e5 ha v\u00e6rt i et sykkelritt i Polen. Det var ett hardt ritt med mange bratte kneiker. Jeg hadde en tung dag og ca. halvveis i rittet i en av de t\u00f8ffeste stigningene m\u00e5tte jeg gi en liten luke til halen p\u00e5 feltet. Da jeg n\u00e5dde toppen av bakken var jeg blitt passert av de tre f\u00f8rste bilene i bilkaravanen. Jeg visste at det l\u00e5 foran meg en lang, rask og svingete utforkj\u00f8ring. Dette hadde jeg sett p\u00e5 kart og l\u00f8ypeprofilen n\u00e5r jeg analyserte l\u00f8ypen kvelden i forveien. Jeg hadde derfor roen p\u00e5 at jeg ville ta igjen feltet nedover fjellsiden. Rimelig enkelt og kontrollert.<\/p>\n

Jeg begynner \u00e5 kj\u00f8re meg opp igjen til hovedfeltet sammen med en slovener p\u00e5 hjul, s\u00e5 raskt bikker vi over bakketoppen. Jeg starter med \u00e5 passere den f\u00f8rste bilen av en rekke p\u00e5 tre bilene. Dette er teambilen til lederlaget i rittet. Han s\u00e5 meg i speilet over bakketoppen og skj\u00f8nte jeg kom til \u00e5 sykle forbi. Det var svingete, smalt og kun plass til ca. 1,5 bil nedover fjellsiden. Han legger seg godt til venstre, for \u00e5 kutte h\u00f8yre svingen, slik at jeg kan passere ham p\u00e5 venstre side gjennom svingen som kommer. Jeg sklir forbi og har kun to biler igjen \u00e5 passere f\u00f8r jeg er oppe i feltet igjen.<\/p>\n

F\u00f8rst en dommerbil, s\u00e5 en lege-bil. Jeg vet at i bilkaravanen skal f\u00f8rst dommerbilen kj\u00f8re, deretter lege-bil. Jeg forst\u00e5r derfor at noen prater med legen bak hovedfeltet. Dette er gunstig for meg, da bilkaravanen vil ligge n\u00e6rmere hovedfeltet enn normalt, og det vil derfor bli en kortere vei for meg opp til hovedfeltet.<\/p>\n

Jeg f\u00f8ler jeg har kontroll p\u00e5 situasjonen og vinker fram sloveneren som ligger p\u00e5 hjul. Dette for \u00e5 spare litt krefter f\u00f8r vi tar igjen hovedfeltet. N\u00e5r jeg akkurat har vinket forbi sloveneren og ligger p\u00e5 hjulet hans skjer det en br\u00e5brems. Jeg f\u00e5r ikke med meg hva som skjer, men n\u00e5r jeg suser nedover fjellsiden ser jeg plutselig bremselysene p\u00e5 dommerbilen foran meg. Jeg bremser alt jeg klarer b\u00e5de med fram- og bakbremsen. Det g\u00e5r fort og jeg merker jeg ikke har mulighet for \u00e5 stoppe i det hele tatt.<\/p>\n

Med l\u00e5ste hjul foran og bak blir det vanskelig \u00e5 holde kontroll p\u00e5 sykkelen og jeg skyver meg bak setet slik at jeg balanserer over bakhjulet for \u00e5 ikke tippe over styret. Samtidig som jeg og sloveneren begynner \u00e5 skrike for \u00e5 gi beskjed at vi er rett bak bilen som br\u00e5bremser, bremser jeg alt jeg kan, ser jeg at sykkelen til sloveneren kommer som ett fyrverkeri foran meg. Den blir knust i fillebiter idet sloveneren forsvinner ut i gr\u00f8ften. Det smeller kraftig!<\/p>\n

Bilen fortsetter \u00e5 bremse. N\u00e5r jeg er ca. 20 cm. fra bilen skj\u00f8nner jeg at ogs\u00e5 min sykkel snart vil smelle i bilen. For \u00e5 unng\u00e5 dette slipper jeg opp frambremsen, for s\u00e5 \u00e5 sladde slik at jeg forandrer retning og n\u00e5 sklir mer sidelengs. Jeg har da litt ekstra tid f\u00f8r jeg treffer bilen. Idet jeg er sikker p\u00e5 at jeg tar borti bilen, gir bilen gass og forsvinner foran meg. Jeg klarer \u00e5 holde meg p\u00e5 sykkelen og kommer meg opp i feltet overlykkelig at jeg var like hel og slapp unna med skrekken.<\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Foto: Andreas Skj\u00e6l\u00f8 Jacobsen (Instagram: @andreas_jac \u2192<\/a>)<\/em><\/p>\n

Lycra eller baggy stishorts? Og hvorfor?<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n

Som syklist for det bergenske kontinentallaget TeamFixIT.no f\u00e5r vi veldig stilrene og aerodynamiske sykkelkl\u00e6r av klesprodusenten Bioracer. Lycra er derfor et lett valg for meg, siden det b\u00e5de f\u00e5r deg til \u00e5 se rask ut, men ogs\u00e5 gj\u00f8re deg raskere.<\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Foto: Andreas Skj\u00e6l\u00f8 Jacobsen (Instagram: @andreas_jac \u2192<\/a>)<\/em><\/p>\n

Hvor finner du din favorittrunde eller ditt beste Strava-segment?<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n

Min favorittrunde i hjembyen min Bergen, m\u00e5 v\u00e6re «rundt Ulriken». Det er en relativt flat runde p\u00e5 ca. 2 timer. Det som jeg liker godt med denne runden er at den gir mange alternativer. Man kan velge \u00e5 kun sykle den tradisjonelle runden, eller utvide turen med flatt terreng rundt Unnelandsvannet. I tillegg kan en velge en rute over en dr\u00f8y stigning opp Bj\u00f8rndalen og eventuelt legge til enda en kneikete runde over Kvamme. Med andre ord er dette en rute med mange muligheter og fasiliteter.<\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Foto: Andreas Skj\u00e6l\u00f8 Jacobsen (Instagram: @andreas_jac \u2192<\/a>)<\/em><\/p>\n

Hva gj\u00f8r du helst n\u00e5r du skal slappe av?<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n

N\u00e5r jeg skal slappe av liker jeg godt \u00e5 ligge p\u00e5 sofaen. Det er ikke n\u00f8dvendigvis for \u00e5 se p\u00e5 TV, men \u00e5 surfe p\u00e5 nettet p\u00e5 alt fra tekniske duppeditter til sykkelen, eller annen teknologi. Tiden blir ogs\u00e5 brukt til \u00e5 v\u00e6re med kj\u00e6resten min, som jeg ellers er relativt mye borte fra n\u00e5r jeg er p\u00e5 reise.<\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Foto: Andreas Skj\u00e6l\u00f8 Jacobsen (Instagram: @andreas_jac \u2192<\/a>)<\/em><\/p>\n

Ute er det kaldt, det bl\u00e5ser og det regner lett? Regnt\u00f8y og sykkel, rulle eller alternativt?<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n

Definitivt rulle. Jeg har hatt mange langturer inne p\u00e5 rulle. Dette er nok litt ironisk idet jeg er fra Norges fineste by; Bergen. Byen jeg er mer enn glad i, men regn blandet med vind og lave temperaturer er heldigvis ikke ofte vi opplever i Bergen. Som oftest bruker jeg balanserulle, med motstandsmuligheter om jeg sykler inne. Unntaket er dersom jeg skal ha noen harde intervaller da er fastrullen klart \u00e5 foretrekke.<\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Foto: Andreas Skj\u00e6l\u00f8 Jacobsen (Instagram: @andreas_jac \u2192<\/a>)<\/em><\/p>\n

Hvilken\/hvilke sykler har du i dag?<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n

Som syklist for Teamfixit.no har vi to landeveissykler hver og en temposykkel. Det er en konkurransesykkel og en treningssykkel. I tillegg har vi alle minst en reservesykkel hver som benyttes om det er behov for sykkelbytte underveis i l\u00f8p\/ritt. Dette ser vi skjer relativt ofte.<\/p>\n

Landeveissykkelen v\u00e5r er av meket; Fuji Transonic 1.5 utstyrt med Ultegra di2, Temposykkelen v\u00e5r er en Fuji Norcom Straight 1.3 ogs\u00e5 utstyrt med Ultegra di2. Ellers har jeg privat en cyclecross, en MTB sykkel, en temposykkel og en landeveissykkel.<\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Foto: Andreas Skj\u00e6l\u00f8 Jacobsen (Instagram: @andreas_jac \u2192<\/a>)<\/em><\/p>\n

Motbakker eller nedoverbakker?<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n

Det er ingenting som er bedre enn den f\u00f8lelsen du f\u00e5r n\u00e5r du er i flytsonen ned en utforkj\u00f8ring. Du f\u00f8ler deg virkelig levende n\u00e5r sykkelen danser under deg nedover en fjellside – igjennom svingene n\u00e5r du presser enda litt mer p\u00e5 enn vanlig p\u00e5 trening – i sykkell\u00f8pene for \u00e5 f\u00e5 marginene p\u00e5 din side.<\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Foto: Andreas Skj\u00e6l\u00f8 Jacobsen (Instagram: @andreas_jac \u2192<\/a>)<\/em><\/p>\n

Hva er m\u00e5let ditt for denne sesongen?<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n

M\u00e5let mitt for denne sesongen er \u00e5 ha den beste sesongen noen sinne. Jeg kommer til \u00e5 legge ekstra stor vekt p\u00e5 Norges Mesterskapet i U23. Jeg har ogs\u00e5 et stort \u00f8nske om \u00e5 hevde meg i toppen i Norges Cupen som starter kommende helg p\u00e5 hjemmebane.<\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Foto: Andreas Skj\u00e6l\u00f8 Jacobsen (Instagram: @andreas_jac \u2192<\/a>)<\/em><\/p>\n


\n
<\/p>\n
<\/i> Andreas p\u00e5 instagram<\/h5>\n

Andreas kaller seg «andreas_jac» p\u00e5 instagram og profilen hans synes vi er verdt et bes\u00f8k. F\u00f8lg gjerne knappen under.<\/p>\n

<\/i>@andreas_jac \u2192<\/a><\/p>\n

<\/div><\/div>\n

Del dette innlegget:<\/p>

<\/i><\/a><\/i><\/a><\/i><\/span><\/a><\/div><\/div>\n
Flere fra «10-delt»:<\/h6>\n
<\/div>

«Trial g\u00e5r ut p\u00e5 \u00e5 jobbe mot tyngdekraften»<\/h3>9. mai 2017<\/span><\/div><\/div><\/article><\/a>
<\/div>

«Mer opptatt av \u00e5 ha det g\u00f8y enn \u00e5 sykle langt og fort»<\/h3>5. mai 2017<\/span><\/div><\/div><\/article><\/a>
<\/div>

«Det mest motiverende er veien mot m\u00e5let»<\/h3>4. mai 2017<\/span><\/div><\/div><\/article><\/a><\/div>\nArtikler & Innlegg \u2192<\/a>\n
\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Vi sender Andreas Skj\u00e6l\u00f8 Jacobsen ut i et bruddfors\u00f8k i dagens 10-delt. Andreas er 20 \u00e5r gammel. Fra \u00c5sane bydel i Bergen og sykler for det bergenske kontinetallaget TeamFixIT.no…<\/p>\n Les mer<\/a>","protected":false},"author":1,"featured_media":6254,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[523],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6248"}],"collection":[{"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6248"}],"version-history":[{"count":9,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6248\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6713,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6248\/revisions\/6713"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6254"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6248"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6248"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6248"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}