{"id":5569,"date":"2017-03-09T08:41:45","date_gmt":"2017-03-09T07:41:45","guid":{"rendered":"http:\/\/www.norsksykling.no\/?p=5569"},"modified":"2017-03-22T21:51:48","modified_gmt":"2017-03-22T20:51:48","slug":"haute-route-kommer-til-norge","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/www.norsksykling.no\/blog\/haute-route-kommer-til-norge\/","title":{"rendered":"Haute Route kommer til Norge"},"content":{"rendered":"
\n

Norge er et fantastisk land. Ikke bare har vi det jevnt over godt med h\u00f8y levestandard og gode levek\u00e5r, vi er omgitt av en fantastisk natur som store deler av verdens befolkning misunner oss.<\/p>\n


\n
<\/p>\n
<\/i> Torbj\u00f8rn H\u00f8stmark Borge<\/h5>\n

Mange\u00e5rig sykkelenturiast som gjennom bilder og ord \u00f8nsker \u00e5 f\u00e5 flere ut p\u00e5 sykkelen. Torbj\u00f8rn er fast skribent for NorskSykling og du n\u00e5r han p\u00e5 e-posten torbjorn@norsksykling.no<\/a>. Se ogs\u00e5 hans profil p\u00e5 instagram ved \u00e5 f\u00f8lge knappen under.<\/p>\n

Bildet i toppen: Mattias Fredriksson<\/strong> (mattiasfredriksson.com→<\/a>) \/ Fjord Norway<\/strong> (fjordnorway.com→<\/a>).<\/p>\n

<\/i>@torbjornhb →<\/a>\n<\/p>\n

<\/div><\/div>\n

En skikkelig godbit<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n

Nordmenn har f\u00e5tt til en del bra ting. Vi har fyrstikkene, osteh\u00f8velen, binders og Odd Norstoga. Vi har med andre ord mye vi kan skryte av. Men svenskene har Spotify og litt av \u00e6ren med Strava. Det kan til tider v\u00e6re tungt \u00e5 b\u00e6re. Likevel, n\u00e5 kan vi glede oss over en skikkelig godbit, men vi m\u00e5 vente til 2018.<\/p>\n

Visste du forresten at ordet str\u00e4va er svensk og betyr \u00e5 streve? \u00c5 streve illustrerer hvem vi er og hva vi \u00f8nsker \u00e5 oppn\u00e5. Som Strava selv s\u00e5 fint sier det: «Hvis du strever etter forbedring, uavhengig av m\u00e5l og evne, da er du en av oss».<\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

FOTO: Mattias Fredriksson (mattiasfredriksson.com→<\/a>) \/ Fjord Norway (fjordnorway.com→<\/a>)<\/em><\/p>\n

Proffens profitt<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n

Du har sikkert sett de p\u00e5 TV. Sykkelproffene som sykler dag ut og dag inn. L\u00f8yper som skreddersydde s\u00f8mmer i vakkert tilrettelagt og storsl\u00e5tt landskap. F\u00f8lgebilene som tar seg av Edvald, Alexander, Cavendish og Froome. Mannskapet som skifter hjul ved punktering. Legene som gir behandling ved eventuelle fall, og fysioterapeutene som gir massasje etter m\u00e5lgang. Det er lekkert \u00e5 v\u00e6re syklist, er det ikke?<\/p>\n

Hva om du kunne f\u00e5tt kjenne p\u00e5 den samme opplevelsen. Smake p\u00e5 hvordan det er \u00e5 sykle et ekte, skikkelig etapperitt med alt tilrettelagt? Jo, det er mulig.<\/strong><\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

FOTO: Mattias Fredriksson (mattiasfredriksson.com→<\/a>) \/ Fjord Norway (fjordnorway.com→<\/a>)<\/em><\/p>\n

Hva er Haute Route?<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n

Haute Route er en verdensomspennende serie av etapperitt tilrettelagt for amat\u00f8rer.<\/p>\n

Det opprinnelige «European Haute Route» bestod av syv etapper; Haute Route Alps, Haute Route Pyr\u00e9n\u00e9es og Haute Route Dolomites. I sommer utvides sirkuset til \u00e5 inkludere Mavic Haute Route Rockies (Colorado, USA), og i tillegg arrangeres det to nye tredagers ritt; Haute Route Ventoux og Haute Route Alp d\u00b4Huez.<\/p>\n

Hver utgave best\u00e5r av flere etapper, og tidtaking og rangering blir tatt h\u00e5nd om av profesjonelle arrang\u00f8rer. I tillegg gir rittet full back-up p\u00e5 medisinsk assistanse, mekanisk support, topp l\u00f8ypesikkerhet, dedikert TV-team og s\u00e5 klart, massasje.<\/p>\n

Uansett hvilket niv\u00e5 du er p\u00e5, vil du m\u00f8te de t\u00f8ffeste utfordringer, og ikke minst noen av verdens mest myteomspunne og kjente strekninger.<\/p>\n

Det unike med Haute Route er nettopp arrang\u00f8rens \u00f8nske om at alle skal f\u00e5 muligheten til \u00e5 oppleve hvordan det er \u00e5 v\u00e6re proff.<\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

FOTO: Mattias Fredriksson (mattiasfredriksson.com→<\/a>) \/ Fjord Norway (fjordnorway.com→<\/a>)<\/em><\/p>\n

Haute Route til Norge<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n

OC Sport som st\u00e5r bak eventene, kunne 1.mars melde om at Norge blir hjemsted og det syvende medlemmet av Haute Route familien.<\/p>\n

«Maserati Haute Route Norway» blir dermed det siste tilskuddet til en ambisi\u00f8s og global ekspansjon av suksessen Haute Route.<\/p>\n

«Norge ble raskt en favoritt etter at vi hadde vurdert ulike destinasjoner for v\u00e5rt neste Haute Route-eventyr», forteller Matt Holden i OC Sport, og legger til: «V\u00e5re ryttere vil oppleve noe av det vakreste og mest utfordrende terrenget i verden, hvor veier med majestetiske h\u00e5rn\u00e5lssvinger, strekker seg fra fjord til fjell!»<\/p>\n

Norge er bare er ett av flere steder som i framtiden vil inkluderes i Haute Route-konseptet, og Norge var et naturlig valg ettersom landet ogs\u00e5 st\u00e5r som arrang\u00f8r av VM senere i \u00e5r.<\/p>\n

«V\u00e5re ryttere vil oppleve noe av det vakreste og mest utfordrende terrenget i verden, hvor veier med majestetiske h\u00e5rn\u00e5lssvinger, strekker seg fra fjord til fjell!»<\/span>
\n– Matt Holden (OC Sport)<\/span><\/p>\n

Navnet Maserati Haute Route<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n

Den italienske bilprodusenten Maserati st\u00e5r som hovedsponsor for det som skal v\u00e6re et tredagers ritt med utgangspunkt i ett enkelt omr\u00e5de for \u00e5 forenkle logistikk og arrangement.<\/p>\n

Maserati, tidligere en del av Ferrari, er mest kjent for \u00e5 produsere l\u00f8psbiler og sportsbiler. Peter Denton er \u00f8verste sjef for det Nord-Europeiske markedet, og han uttrykker det p\u00e5 f\u00f8lgende m\u00e5te:<\/p>\n

«Vi er henrykt over \u00e5 f\u00e5 muligheten til \u00e5 videre utvikle samarbeidet mellom v\u00e5r merkevare og sykkelsporten gjennom \u00e5 introdusere partnerskapet med Haute Route p\u00e5 utfordrende veier i Norge! Kvaliteten p\u00e5 et Haute Route-event, st\u00f8ttet av Maserati, i et slike storsl\u00e5tte omgivelser, vil v\u00e6re n\u00e6rmest perfekt.»<\/p>\n

Forberedelsene til Maserati Haute Route Norway er allerede godt i gang og i l\u00f8pet av sommeren vil det gjennomf\u00f8res rekognosering av l\u00f8ypene og arrangeres et mindre test-arrangement for \u00e5 sikre at premieren i 2018 blir en suksess. Om alt g\u00e5r etter planen s\u00e5 vil rittet tiltrekke syklister fra hele verden.<\/p>\n

\"\"<\/p>\n


\n
<\/p>\n

Haute Route kalender 2017:<\/h3>\n

Mavic Haute Route Rockies (Boulder \u2013 Colorado Springs)<\/h5>\n

Syv p\u00e5f\u00f8lgende etapper fra 24.juni til 30.juni.<\/p>\n

Haute Route Alpe d\u2019Huez (i omr\u00e5det rundt Alpe d\u2019Huez)<\/h5>\n

Tre p\u00e5f\u00f8lgende etapper fra 12.juli til 14.juli.<\/p>\n

Haute Route Pyrenees (Anglet – Toulouse)<\/h5>\n

Syv p\u00e5f\u00f8lgende etapper fra 13.august til 19.august.<\/p>\n

Haute Route Alps (Nice – Geneva)<\/h5>\n

Syv p\u00e5f\u00f8lgende etapper fra 21.august til 27.august.<\/p>\n

Haute Route Dolomites (Innsbruck – Venice)<\/h5>\n

Syv p\u00e5f\u00f8lgende etapper fra 2.september til 8.september.<\/p>\n

Haute Route Ventoux<\/h5>\n

Tre p\u00e5f\u00f8lgende etapper fra 6.oktober til 8.oktober.<\/p>\n

For mer informasjon:<\/h3>\n

Nettside:<\/p>\n



\n
<\/i>hauteroute.org →<\/a>\n<\/p>\n

Facebook:<\/p>\n



\n
<\/i>\/CyclingHauteRoute →<\/a>\n<\/p>\n

Instagram:<\/p>\n



\n
<\/i>@haute_route →<\/a>\n<\/p>\n

<\/div><\/div>\n

Del denne artikkelen:<\/p>

<\/i><\/a><\/i><\/a><\/i><\/span><\/a><\/div><\/div>\n
Fikk du med deg disse?:<\/h6>\n
<\/div>

«Trial g\u00e5r ut p\u00e5 \u00e5 jobbe mot tyngdekraften»<\/h3>9. mai 2017<\/span><\/div><\/div><\/article><\/a>
<\/div>

«Mer opptatt av \u00e5 ha det g\u00f8y enn \u00e5 sykle langt og fort»<\/h3>5. mai 2017<\/span><\/div><\/div><\/article><\/a>
<\/div>

«Det mest motiverende er veien mot m\u00e5let»<\/h3>4. mai 2017<\/span><\/div><\/div><\/article><\/a><\/div>\nArtikler & Innlegg →<\/a>\n
\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hva om du kunne f\u00e5tt kjenne p\u00e5 den samme opplevelsen som proffene. Smake p\u00e5 hvordan det er \u00e5 sykle et ekte, skikkelig etapperitt med alt tilrettelagt? Jo, det er mulig…<\/p>\n Les mer<\/a>","protected":false},"author":1,"featured_media":5588,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[515,516],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5569"}],"collection":[{"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5569"}],"version-history":[{"count":47,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5569\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5893,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5569\/revisions\/5893"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5588"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5569"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5569"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5569"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}