{"id":5407,"date":"2017-03-07T05:29:06","date_gmt":"2017-03-07T04:29:06","guid":{"rendered":"http:\/\/www.norsksykling.no\/?p=5407"},"modified":"2017-03-20T13:35:31","modified_gmt":"2017-03-20T12:35:31","slug":"velostrada-karbonhjul-til-folket","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/www.norsksykling.no\/blog\/velostrada-karbonhjul-til-folket\/","title":{"rendered":"Velostrada – karbonhjul til folket!"},"content":{"rendered":"
\n

Vi syklister er glad i utstyr. Tidligere har vi skrevet om hva som gir deg mest igjen for pengene n\u00e5r det kommer til \u00e5 oppn\u00e5 en aerodynamisk vinning p\u00e5 sykkelen. Ikke overraskende ruller stive og lette h\u00f8yprofilhjul av god kvalitet h\u00f8yt opp p\u00e5 listen. Minuset er at slike hjul ofte er sv\u00e6rt dyre, ofte rundt 20-25 000kr.<\/p>\n

TEKST: TORBJ\u00d8RN H\u00d8STMARK BORGE<\/h4>\n

Mange\u00e5rig sykkelenturiast som gjennom bilder og ord \u00f8nsker \u00e5 f\u00e5 flere ut p\u00e5 sykkelen. Torbj\u00f8rn er fast skribent for NorskSykling og du n\u00e5r han p\u00e5 e-posten torbjorn@norsksykling.no<\/a>. Se ogs\u00e5 hans profil p\u00e5 instagram ved \u00e5 f\u00f8lge knappen under.<\/p>\n

Bildet i toppen er knipset av Arne G. Nesset<\/strong> (Instagram: @velofotografen →<\/a>).
\n



\n
<\/i>@torbjornhb →<\/a><\/p>\n

Tidsbesparelsen<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n

I eksempelet v\u00e5rt (Hvordan bli raskere p\u00e5 sykkelen<\/strong><\/a>), s\u00e5 kunne man p\u00e5 en 40km tempo spare rundt 65 sekunder med et godt aerohjulsett. Med en tenkt pris p\u00e5 20 000kr s\u00e5 vil tidsbesparelsen koste deg 308kr per sekund!<\/p>\n

Om det er mulig \u00e5 unng\u00e5 denne kostnaden? Ja, du kan kj\u00f8pe et rimeligere hjulsett, men det kan ikke g\u00e5 p\u00e5 bekostning av kvaliteten. Dette \u00f8nsker Velostrada, med Cato Solberg i spissen, \u00e5 gj\u00f8re noe med.<\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Arne G. Nesset (Instagram: @velofotografen →<\/a>)<\/em><\/p>\n

Utviklet seg raskt<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n

Sommeren 2011 begynte Cato \u00e5 pusle med det han betegner som et hobbyprosjekt. Han s\u00e5 for seg at det m\u00e5tte v\u00e6re mulig \u00e5 tilby gode hjul til en mye lavere pris enn hjul fra de mer etablerte og kjente merkevarene. Det som skulle v\u00e6re en hobby for en ivrig syklist, utviklet seg raskt til noe langt mer h\u00e5ndfast, og i dag er det en etablert bedrift med visjoner om \u00e5 vokse ytterligere.<\/p>\n

«Etter \u00e5 ha brukt timevis p\u00e5 nettet for \u00e5 lete etter aktuelle produsenter og lest gjennom mange referanser, landet jeg p\u00e5 noen OEM-produsenter jeg kontaktet, hvor jeg s\u00e5 fikk spekket opp noen hjul med konkrete priser», forteller Cato. «Det f\u00f8rste hjulsettet bestilte jeg h\u00f8sten 2011 og etter hvert bestilte jeg flere for testing. Jeg bestilte flere sett med ulike hjul og testet de, f\u00f8r jeg bestemte hvilke komponenter som fungerte best. Det er stor forskjell p\u00e5 kvaliteten mellom ulike eiker og nav, og det er viktig \u00e5 velge komponentene av h\u00f8y kvalitet».<\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Velostrada (Instagram: @velostrada →<\/a>)<\/em><\/p>\n

Tvilen har forsvunnet<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n

Cato forteller at det tidligere har v\u00e6rt en del skepsis til hjul produsert i Kina, men at tvilen har forsvunnet sakte, men sikkert. Det er flere \u00e5rsaker til dette, men litt enkelt kan vi si at Kina som produksjonsland har f\u00e5tt et bedre rykte enn tidligere, ikke minst fordi mange av high-end komponentene til sykkel blir produsert der. Rammer og hjul produseres ogs\u00e5 i store kvanta.<\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Velostrada (Instagram: @velostrada →<\/a>)<\/em><\/p>\n

Fra eliten til mosjonisten<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n

For Velostrada sin del har det hjulpet at flere elitesyklister har brukt hjulene. I 2016 brukte blant annet Erik Nords\u00e6ter Resell som var p\u00e5 rekruttlandslaget i rundbane og er regjerende norgesmester i cyclocross, Velostrada-hjul.<\/p>\n

«P\u00e5 landevei syklet Anders Kristoffersen inn til en sterk 4. plass i Sandefjord GP 2016. Erik Nords\u00e6ter Resell har byttet til landevei og Uno-X Hydrogen Developer Team som er ledet av Kurt Asle Arvesen. Han syklet tidligere for Lillehammer CK, har g\u00e5tt p\u00e5 NTG Lillehammer, og v\u00e6rt en del av det gode sykkelmilj\u00f8et der. Vi har fortsatt \u00e5 samarbeide med og st\u00f8tter flere unge talenter som g\u00e5r p\u00e5 NTG Lillehammer og fra milj\u00f8et i Lillehammer. I tillegg har vi tett samarbeid med noen ekstremt aktive mosjonister».<\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Arne G. Nesset (Instagram: @velofotografen →<\/a>)<\/em><\/p>\n

Utvalget<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n

«Visjonen har hele tiden v\u00e6rt \u00e5 tilby egne karbonhjul av h\u00f8y kvalitet, til en lavest mulig pris, og med den service og kundebehandling som vi selv \u00f8nsker \u00e5 f\u00e5 n\u00e5r vi handler. Velstrada har et stort utvalg som hele tiden blir vurdert etter hva kundene \u00f8nsker\u201d.<\/p>\n

Utvalget dekker hjul i alle mulige profiler, fra klatrehjul til tempohjul. Prisene ligger fra 6799,- til 8699,- p\u00e5 landeveissett og 7999,- for terrengsett. I tillegg leverer Velostrada platehjul og andre som DT Swiss 240 nav som bestillingsvare. Felles for de alle er at de er bygd i karbon og har gjennomg\u00e5tt solid testing.<\/p>\n

Landeveishjulene er inndelt i to ulike grupper, Superleggera og Performante.<\/p>\n

Superleggera er hjulsett som kan sammenlignes med high-end merker som du finner til en langt h\u00f8yere pris. Performante er «\u00f8konomi»-modellen som er mer enn god nok for de fleste. Performante skal v\u00e6re s\u00e5 rimelig at de fleste har r\u00e5d til det og s\u00e5 solid at det kan brukes til-og-fra-jobbsykling.<\/p>\n

Superleggera er toppmodellen med egenskaper som gj\u00f8r det til et fullblods ritt hjulsett. og ble i \u00e5r UCI-godkjent.<\/p>\n

«Forskjellen p\u00e5 de to landeveishjulene er at Superleggera har nav med straight-pull eikeinnfestning som gj\u00f8r de sterke enn Performante-serien som har vanlig J-bend eikeinnfestning. F\u00f8rstnevnte har ogs\u00e5 Sapim CX-Ray eiker (favoritten til de fleste hjulbyggere som blant annet Enve, Zipp, FFWD, 2T, Easton, med mer), og interne eikenippler som gj\u00f8r de mer aerodynamiske».<\/p>\n

Performante er litt mindre stivt enn sin storebror, men er solide hjulsett som er beregnet for mye bruk. Flere av de aktive syklistene som bruker Superleggera i ritt, benytter Performante-hjulene til trening og jobbsykling i all slags v\u00e6r.<\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Velostrada (Instagram: @velostrada →<\/a>)<\/em><\/p>\n

F\u00f8l deg trygg p\u00e5 hva du handler<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n

Markedet for rimelige karbonhjul har vokst betraktelig de siste \u00e5rene, og det finnes flere tilbydere b\u00e5de nasjonalt og globalt. Mange har tatt risikoen ved \u00e5 bestille rimelige hjul fra asiatiske nettbutikker, men det er alltid forbundet en viss risiko med det. Selv om mange sitter igjen med positive erfaringer etter et slikt kj\u00f8p, s\u00e5 er det ogs\u00e5 historier om ulykker som f\u00f8lge av d\u00e5rlig kontroll og feil p\u00e5 hjulene. Etter hvert har prisen hos norske tilbydere blitt konkurransedyktig med utenlandske akt\u00f8rer, og hos Velostrada kan du f\u00f8le deg trygg p\u00e5 hva du handler. Alle hjulene har to \u00e5rs garanti og serviceavtale fra salgsdato.<\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Velostrada (Instagram: @velostrada →<\/a>)<\/em><\/p>\n

Under alle slags forhold<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n

«Fremover satser jeg p\u00e5 \u00f8kt salg slik at Velostrada kan vokse med flere hender og hoder. Dr\u00f8mmen er at Velostrada skal bli et hjulmerke som «alle» som har interesse for sykling har h\u00f8rt om. Vareutvalget skal \u00f8ke sakte, men sikkert, noe som igjen skal sikre gode produkter til lave priser». I tillegg til hjul s\u00e5 vil butikken levere alt som har med hjul og drivverk \u00e5 gj\u00f8re. Det vil si dekk, slanger, kjeder, kassetter og drev osv..<\/p>\n

Mange syklister sparer de dyre og eksklusive hjulene sine kun til rittbruk. Cato er klar p\u00e5 at hjulene han selger er hjul som skal kunne brukes til alt og under alle slags forhold. Trening, ritt, til og fra jobb, det spiller ingen rolle.\u2028 «Planen videre er \u00e5 \u00e5pne en butikk hvor kundene kan komme innom for \u00e5 se og ta p\u00e5 hjulene», legger Cato til.<\/p>\n

Tar du en kikk p\u00e5 hjemmesiden (velostrada.no<\/a>) s\u00e5 finner du en fin oversikt over utvalget av hjul. Hvert enkelt produkt er godt beskrevet og spesifikasjoner p\u00e5 de ulike komponentene er oppgitt s\u00e5 langt det lar seg gj\u00f8re. Om du sitter igjen med sp\u00f8rsm\u00e5l om det ene eller det andre, s\u00e5 er Cato kjapp til \u00e5 svare om du sender ham en mail.<\/p>\n

«Velostradahjul skal ikke v\u00e6re hjul som du kun setter p\u00e5 til ritt og godv\u00e6r, men hjulene du bruker til og fra jobb og p\u00e5 alle turer og treninger ogs\u00e5. De skal v\u00e6re solide og gode. Det skal v\u00e6re karbonhjul til folket!»<\/span>
\n– Cato Solberg<\/span><\/p>\n


\n
<\/p>\n

Velostrada<\/h3>\n

Cato treffer du p\u00e5 telefon 901 85 309<\/strong>. Han er tilgjengelig i begrensede perioder hver dag. For raskest mulig respons send en e-post<\/a> eller fyll ut kontaktskjemaet p\u00e5 nettsiden →<\/a><\/p>\n

Nettside og butikk:<\/p>\n



\n
<\/i>velostrada.no →<\/a>\n<\/p>\n

E-post:<\/p>\n



\n
<\/i>post@velostrada.no →<\/a>\n<\/p>\n

Instagram:<\/p>\n



\n
<\/i>@velostrada →<\/a>\n<\/p>\n

<\/div><\/div>\n

Del denne artikkelen:<\/p>

<\/i><\/a><\/i><\/a><\/i><\/span><\/a><\/div><\/div>\n
Fikk du med deg disse?:<\/h6>\n
<\/div>

Tren smart etter sykdom<\/h3>19. april 2017<\/span><\/div><\/div><\/article><\/a>
<\/div>

Velostrada – karbonhjul til folket!<\/h3>7. mars 2017<\/span><\/div><\/div><\/article><\/a>
<\/div>

Mindre skader p\u00e5 sykkelen<\/h3>9. februar 2017<\/span><\/div><\/div><\/article><\/a><\/div>\nArtikler & Innlegg →<\/a>\n
\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Vi syklister er glad i utstyr. Selv om sykkelen i seg selv er det viktigste redskapet for \u00e5 kunne f\u00e5 glede av syklingen, s\u00e5 er det vanskelig \u00e5 motst\u00e5 noen oppgraderinger av utstyret i blant…<\/p>\n Les mer<\/a>","protected":false},"author":1,"featured_media":5420,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[521],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5407"}],"collection":[{"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5407"}],"version-history":[{"count":89,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5407\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5768,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5407\/revisions\/5768"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5420"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5407"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5407"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5407"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}