{"id":5263,"date":"2017-03-01T12:17:10","date_gmt":"2017-03-01T11:17:10","guid":{"rendered":"http:\/\/www.norsksykling.no\/?p=5263"},"modified":"2022-12-06T11:49:32","modified_gmt":"2022-12-06T10:49:32","slug":"ildsjel-entusiast-og-gladkar","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/www.norsksykling.no\/blog\/ildsjel-entusiast-og-gladkar\/","title":{"rendered":"Ildsjel, entusiast og gladkar"},"content":{"rendered":"
\n

Fra s\u00f8r til nord, \u00f8st til vest – sykkelnorge er fullt av ivrige ildsjeler. Personer som kanskje noe ufortjent legger igjen litt for mange dugnadstimer uten \u00e5 bli hyllet eller f\u00e5 ros for jobben de gj\u00f8r.<\/p>\n

TEKST: TORBJ\u00d8RN H\u00d8STMARK BORGE<\/h4>\n

Mange\u00e5rig sykkelenturiast som gjennom bilder og ord \u00f8nsker \u00e5 f\u00e5 flere ut p\u00e5 sykkelen. Torbj\u00f8rn er fast skribent for NorskSykling og du n\u00e5r han p\u00e5 e-posten torbjorn@norsksykling.no<\/a>. Se ogs\u00e5 hans profil p\u00e5 instagram ved \u00e5 f\u00f8lge knappen under.<\/p>\n



\n
<\/i>@torbjornhb \u2192<\/a><\/p>\n

Fra \u00d8sterdalen til Hallingdal<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n

Dr\u00f8ye 15 mil fra Oslo finner vi Nesbyen, stedet som er mest kjent for \u00e5 innha Norgesrekorden for h\u00f8yest m\u00e5lte temperatur p\u00e5 35,6 grader, satt i 1970. Inntil 2010 hadde de ogs\u00e5 rekorden for lavest m\u00e5lte temperatur i Buskerud fylke p\u00e5 -38,0, satt i 1914. Du trenger ikke v\u00e6re rakettforsker for \u00e5 forst\u00e5 at stedet har litt av hvert \u00e5 by p\u00e5.<\/p>\n

Knappe 30 mil nord for Nesbyen finner vi Folldal. Folldal har landets h\u00f8yest beliggende kommunesenter (712,5 moh.), og klimaet er ikke s\u00e5 altfor ulikt det vi finner i Nesbyen. Dog er somrene noe kj\u00f8ligere.<\/p>\n

Det var kanskje ikke s\u00e5 rart at Knut L\u00f8nnqvist, mannen som denne artikkelen handler om, endte opp i det lille tettstedet Nes i Hallingdalen. Knut vokste nemlig opp i Folldal, og med i underkant av 1600 innbyggere og begrenset aktivitetstilbud, s\u00e5 l\u00e6rte Knut raskt at moroa m\u00e5tte han st\u00e5 for selv. Interessen for terrengsykling startet tidlig. Slik shoppoholikere blir p\u00e5virket av reklame om kl\u00e6r, sko, parfymer etc., ble Knut p\u00e5virket av reklame for sykler og stasj i tiden han bodde i Folldal.<\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Bilde hentet fra instagramprofilen til Knut L\u00f8nnqvist (@knutlonnqvist \u2192<\/a>)<\/em><\/p>\n

«Jeg husker godt en reklame av Trek Y33-sykkelen. DEN var fet den!». Knut forteller at han minnes to tyskere p\u00e5 sykkel i Bj\u00f8rnholia i Rondane tidlig p\u00e5 90-tallet. De syklet p\u00e5 sykler med tjukke alu-rammer, t\u00f8ffe og robuste. Tankene p\u00e5 hvilke muligheter en slik sykkel \u00e5pnet opp for forsterket interessen ytterligere.<\/p>\n

S\u00e5 en julaften midt p\u00e5 90-tallet skulle dr\u00f8mmen g\u00e5 i oppfyllelse. Knut fikk sin f\u00f8rste fulldempa sykkel. En ProFlex terrengsykkel. ProFlex var store saker p\u00e5 denne tiden. Oppfinneren av sykkelen, Bob Girvin, var tidligere en romfartsingeni\u00f8r, og revolusjonerte s\u00e5 \u00e5 si markedet med den karakteristiske ramme- og gaffelkonstruksjonen.<\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Bilde hentet fra instagramprofilen til Knut L\u00f8nnqvist (@knutlonnqvist \u2192<\/a>)<\/em><\/p>\n

Villmann uten \u00e5 skrive bok om det<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n

Men det er ikke Bob det skal handle om her. For Knut som n\u00e5 var blitt fullstendig hekta, fristet utforsykling, downhill, som var popul\u00e6rt p\u00e5 2000-tallet. Knut gikk til innkj\u00f8p av en brukt ’98 Kona Stab, syklet rundt alene p\u00e5 stier og beundret spesialistene p\u00e5 Internett og p\u00e5 film. Siden den gang har all-mountain og senere enduro v\u00e6rt Knuts store lidenskaper. Det b\u00f8r vel legges til at det ikke kun er sykling som bedrives av folld\u00f8lingen. Interessen for friluftslivet har bestandig v\u00e6rt stor, og det tilbringes mange timer p\u00e5 ski\/topptur, sommer som vinter, p\u00e5 SUP og gjerne noen overnattinger i telt. Knut er en av de som er «villmann», uten \u00e5 skrive bok om det.<\/p>\n

Sykkel for ramme alvor<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n

Knut m\u00e5tte videre fra Folldal, og i 2006 flyttet han til Oslo og begynte \u00e5 jobbe i sportsbransjen p\u00e5 heltid. De siste \u00e5rene har han blitt godt kjent og likt blant mange av landets mekanikere ettersom han jobber som teknisk ansvarlig for Foss Sykler, den norske import\u00f8ren av Treksykler og Bontragerutstyr. I tillegg har han hver gjentatte somre og ved andre anledninger, fartet landet rundt p\u00e5 demoturn\u00e9 med Treksykler. Det finnes mange dyktige mekanikere der ute, men Knut kan virkelig alt. Om du sp\u00f8r han om noe han ikke kan, s\u00e5 har du antagelig funnet opp sp\u00f8rsm\u00e5let selv.<\/p>\n

I Oslo m\u00f8tte han Ove Gr\u00f8ndal som tok steget ut fra storbyen og flyttet til Nesbyen i 2008. Slik stiftet Knut bekjentskap med Nesbyen og har siden den gang hvert p\u00e5 utallige antall bes\u00f8k. 1. februar i \u00e5r flyttet han til Nesbyen sammen med samboeren \u00c5se Kari.<\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Trailhead Nesbyen (Instagram: @trailheadnesbyen \u2192<\/a>)<\/em><\/p>\n

Trailhead Nesbyen<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n

Mange vil nok trekke p\u00e5 smileb\u00e5ndet og kjenne p\u00e5 gode minner n\u00e5r de h\u00f8rer «Nesbyen Freeride Camp», arrangementet som gikk av stabelen f\u00f8rste gang tilbake i 2011. Det ble raskt sv\u00e6rt popul\u00e6rt og trakk ivrige terrengsyklister fra hele landet. Arrang\u00f8ren var blant andre Knut, Ove og en del lokale fra Nesbyen som sammen drev Nesbyen Freeride som en ideell organisasjon.<\/p>\n

Som f\u00f8lge av den \u00f8kte interessen for arrangementet etablerte duoen i 2014 firmaet Trailhead Nesbyen. Siden den gang har de jobbet med sykkelcampen (n\u00e5 Nesbyen Trail Camp) p\u00e5 fritiden, og veksten fortsetter.<\/p>\n

«I dag har vi i overkant av 400 deltakere. I tillegg arrangerte vi b\u00e5de utfor- og enduroritt i Nesbyen Freeride, faktisk som de f\u00f8rste i Norge til \u00e5 arrangere enduroritt! Dette har vi tatt med oss til Trailhead Nesbyen hvor vi n\u00e5 arrangerer NesbyEnduro i 80\/20 Enduro Series*».<\/p>\n

* 80\/20 Enduro Serie: Det n\u00e6rmeste vi kommer en NorgesCup for enduro i Norge.<\/em><\/p>\n

Det f\u00f8rste rittet rullet i gang v\u00e5ren 2012. 15 ryttere stilte til start. Siden den gang har enduro som sykkelform f\u00e5tt bredt fotfeste i hele landet. I tillegg til \u00e5 arrangere ritt tar gutta p\u00e5 seg oppdrag som guiding og shuttling. «I fjor kom det veldig mange foresp\u00f8rsler, og det er ogs\u00e5 en\u00b4 av \u00e5rsakene til at jeg valgte \u00e5 flytte hit», skriver Knut. «Vi bygger ogs\u00e5 en del stier og fors\u00f8ker \u00e5 utvikle omr\u00e5de for terrengsykling. Siden 2009 har det skjedd mye med omr\u00e5det her, og vi har opparbeidet en god del erfaring. Uten \u00e5 r\u00f8pe for mye s\u00e5 kan jeg si at Nesbyen kommer til \u00e5 f\u00e5 et enda st\u00f8rre tilbud for flere typer syklister!».<\/p>\n

«Uten \u00e5 r\u00f8pe for mye s\u00e5 kan jeg si at Nesbyen kommer til \u00e5 f\u00e5 et enda st\u00f8rre tilbud for flere typer syklister!»<\/span>
\n– Knut L\u00f8nnquist<\/span><\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Bilde hentet fra instagramprofilen til Trailhead Nesbyen (@trailheadnesbyen \u2192<\/a>)<\/em><\/p>\n

Jobben i Foss Sykler og framtiden<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n

Men tilbake til jobben i Foss Sykler. Knut jobber alts\u00e5 dobbelt opp. Som teknisk ansvarlig p\u00e5 Foss s\u00e5 har han ansvaret for reklamasjoner, teknisk kursing og demoer rundt i landet. «\u00c5 kombinere de to jobbene skal nok g\u00e5 fint. Jobber litt p\u00e5 PC p\u00e5 hjemmekontoret for Foss, og g\u00e5r ut og graver litt sti, guider og shuttler litt folk senere». Med andre ord er det ikke et A4 liv, men definitivt noe som h\u00f8res forlokkende ut.<\/p>\n

«Det blir en del reisedager i jobben for Foss, s\u00e6rlig n\u00e5r jeg reiser rundt p\u00e5 demo. Da blir det mest administrativt arbeid med Trailhead Nesbyen, s\u00e5 styrer Ove skuta hjemme».<\/p>\n

N\u00f8yaktig hvordan hverdagen blir seende ut er vanskelig \u00e5 si, det er tross alt bare en m\u00e5ned siden Knut flyttet hit. Det som er sikkert, er at det var et t\u00f8ft valg, og et valg som ble gjort mulig p\u00e5 grunn av en flott arbeidsgiver i Foss Sykler. I en periode med h\u00f8y arbeidsl\u00f8shet og hvor stadig flere jobber sentraliseres i de store byene, s\u00e5 fikk Knut beholde jobben n\u00e5r han \u00f8nsket seg ut av byen. Skype, VPN-klienter, telefon og regelmessige bes\u00f8k p\u00e5 kontoret gj\u00f8r det mulig. Kanskje yter en arbeidstaker ogs\u00e5 bedre i jobbsammenheng n\u00e5r han\/hun har det enda bedre p\u00e5 fritiden?<\/p>\n

«Jeg gleder meg virkelig til sesongen starter for fullt. Da blir det travle, men fleksible dager. Kalenderen fra april til september er rimelig stappa, s\u00e5 jeg vet hva jeg skal denne sommeren for \u00e5 si det s\u00e5nn… Til vinteren blir det kanskje litt tid til ferie og forberedelser».<\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Lekebilen til Knut n\u00e5r han kj\u00f8rer landet rundt p\u00e5 Trek-demo. (@knutlonnqvist \u2192<\/a>)<\/em><\/p>\n

N\u00e5r jeg sp\u00f8r hva Knut tror om framtiden til terrengsykling, er han klar p\u00e5 at interessen bare kommer til \u00e5 \u00f8ke.<\/p>\n

«Jeg tror ikke vi har n\u00e5dd toppen enda. Det blir nok neppe bygget egne heiser for terrengsykling, men slik vintrene har v\u00e6rt de siste \u00e5rene og n\u00e5, s\u00e5 er det klart at sykling i anlegg kan v\u00e6re like innbringende som ett alpinanlegg». Utfordringen er at det vil kreve store investeringer, og i en usikker tid s\u00e5 sp\u00f8rs det om noen er villig til \u00e5 bla opp pengene som kreves.<\/p>\n

«Om noen \u00f8nsker \u00e5 komme p\u00e5 banen s\u00e5 har vi ei li her i Nesbyen som hadde passet perfekt til en stolheis!».<\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Trailhead Nesbyen (Instagram: @trailheadnesbyen \u2192<\/a>)<\/em><\/p>\n

Sannsynligheten for at du har v\u00e6rt i Nesbyen er kanskje ikke s\u00e5 stor, men forh\u00e5pentligvis kan du bli inspirert til \u00e5 ta deg en tur, enten som deltaker i Nesbyen Trail Camp, eller som privat med guiding og shuttling som et tilbud. Et siste alternativ er \u00e5 organisere alt selv. Knut tipser om nettsiden www.trailguide.net<\/a> hvor du kan s\u00f8ke opp \u00e5 finne stier som andre har delt.<\/p>\n

«S\u00e5 vil jeg absolutt anbefale \u00e5 sykle opp til Utsikten ved Trytetjern hvor det p\u00e5 sommerstid er et flott sted \u00e5 ta seg et bad. S\u00e5 dytter du sykkelen videre opp til Klevarudnatten og sykler ned igjen. Ogs\u00e5 m\u00e5 du f\u00e5 med deg Endurol\u00f8ypa! Deretter sykler du gjennom sentrum og opp p\u00e5 vestsiden og ta SS4 (navnet p\u00e5 en av l\u00f8ypene), f\u00f8r du fortsetter ned til P\u00e5 hj\u00f8rnet pub. Spis en bedre middag \u00e5 sk\u00e5l med en kald \u00f8l fra det lokale bryggeriet G\u00f8tt \u00d8l. Der har du en perfekt ettermiddag sp\u00f8r du meg!».<\/p>\n

«Spis en bedre middag \u00e5 sk\u00e5l med en kald \u00f8l fra det lokale bryggeriet G\u00f8tt \u00d8l. Der har du en perfekt ettermiddag sp\u00f8r du meg!»<\/span>
\n– Knut L\u00f8nnquist<\/span><\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Bilde hentet fra instagramprofilen til Trailhead Nesbyen (@trailheadnesbyen \u2192<\/a>)<\/em><\/p>\n

Planer om \u00e5 bygge sti?<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n

For de som g\u00e5r med dr\u00f8mmer eller planer om \u00e5 bygge sitt eget sykkeleldorado, anlegge stier eller oppgradere eksisterende stier, s\u00e5 kan dere gjerne kontakte Knut eller Ove. De har gjennom mange \u00e5r opparbeidet seg god erfaring med utarbeidelse av stier i terrenget og vet hva som kreves av tillatelser og s\u00f8knader til grunneiere og kommune.<\/p>\n

I tillegg har de g\u00e5tt kurs i planlegging og utf\u00f8relse av stibygging i regi av NOTS (Norsk Organisasjon for Terrengsykling) og IMBA (International Mountain Bicycling Association). Stieldoradoet er kanskje n\u00e6rmere enn du tror…<\/p>\n

Nesbyen Trail Camp 2017<\/span><\/h4><\/p>\n

Komplett festivalpass for tre dager<\/strong> (Fra 600 kr.)<\/em>
\n\u2022 Shuttling
\n\u2022 Guida turer
\n\u2022 Kurs
\n\u2022 Inngang konsert
\n\u2022 Demosykler
\n\u2022 Filmkonkurranse<\/p>\n

Komplett festivalpass for tre dager<\/strong> (fra 250 kr.)<\/em>
\n\u2022 Shuttling
\n\u2022 Guida turer
\n\u2022 Kurs
\n\u2022 Inngang konsert
\n\u2022 Demosykler
\n\u2022 Filmkonkurranse<\/p>\n

Lokal ungdom under 17 \u00e5r har gratis inngang.<\/em><\/strong><\/p>\n

<\/div><\/div>\n

<\/i>@knutlonnqvist \u2192<\/a>
\n



\n
<\/i>@trailheadnesbyen \u2192<\/a>
\n

\n
<\/i>trailheadnesbyen.no \u2192<\/a><\/p>\n
\n

Del denne artikkelen:<\/p>

<\/i><\/a><\/i><\/a><\/i><\/span><\/a><\/div><\/div>\n
Se ogs\u00e5:<\/h6>\n
<\/div>

«Trial g\u00e5r ut p\u00e5 \u00e5 jobbe mot tyngdekraften»<\/h3>9. mai 2017<\/span><\/div><\/div><\/article><\/a>
<\/div>

«Mer opptatt av \u00e5 ha det g\u00f8y enn \u00e5 sykle langt og fort»<\/h3>5. mai 2017<\/span><\/div><\/div><\/article><\/a>
<\/div>

«Det mest motiverende er veien mot m\u00e5let»<\/h3>4. mai 2017<\/span><\/div><\/div><\/article><\/a><\/div>\nSe alle \u2192<\/a>\n
Siste poster fra Buskerud i Norge Rundt:<\/h6>\n
<\/div>\nSe alle \u2192<\/a>\n
\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Fra s\u00f8r til nord, \u00f8st til vest – sykkelnorge er fullt av ivrige ildsjeler. Personer som kanskje noe ufortjent legger igjen litt for mange dugnadstimer uten \u00e5 bli hyllet eller f\u00e5 ros for jobben de gj\u00f8r. Les mer om Knut L\u00f8nnqvist og Trailhead Nesbyen…<\/p>\n Les mer<\/a>","protected":false},"author":1,"featured_media":5394,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[522],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5263"}],"collection":[{"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5263"}],"version-history":[{"count":113,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5263\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6724,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5263\/revisions\/6724"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5394"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5263"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5263"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5263"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}