{"id":4814,"date":"2017-01-11T11:11:11","date_gmt":"2017-01-11T10:11:11","guid":{"rendered":"http:\/\/www.norsksykling.no\/?p=4814"},"modified":"2022-12-06T12:08:20","modified_gmt":"2022-12-06T11:08:20","slug":"nar-uhellet-er-ute","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/www.norsksykling.no\/blog\/nar-uhellet-er-ute\/","title":{"rendered":"N\u00e5r uhellet er ute"},"content":{"rendered":"

Forh\u00e5pentligvis har du aldri endt opp med sykkelen i et tre. Men du har sikkert opplevd det, ute p\u00e5 tur enten langs veien eller i skogen, den kjedelige f\u00f8lelsen n\u00e5r du innser at du har punktert. Den hvesende lyden som like gjerne kunne v\u00e6rt fra en fresende sint hoggorm, og som bare understreker «hit, men ikke lenger».<\/p>\n

TEKST: TORBJ\u00d8RN H\u00d8STMARK BORGE<\/h4>\n

Skrevet av Torbj\u00f8rn H\u00f8stmark Borge. Mange\u00e5rig sykkelentusiast som gjennom bilder og ord \u00f8nsker \u00e5 f\u00e5 flere ut p\u00e5 sykkelen. Se gjerne hans profil p\u00e5 instagram ved \u00e5 f\u00f8lge knappen under.
\nBildet over er knipset av Bj\u00f8rn Larsen og hans profil p\u00e5 instagram finner du her \u2192<\/a><\/strong>
\n



\n
<\/i>@torbjornhb \u2192<\/a><\/p>\n

En punktering er kjedelig, men har du med deg det riktige utstyret er det relativt greit \u00e5 l\u00f8se problemet og \u00e5 komme seg videre. Det er andre utfordringer som kan v\u00e6re verre; om kjedet ryker, girvaieren sliter, bakgiret sl\u00e5r seg skeivt, eller enda verre – gir\u00f8ret brekker!<\/p>\n

Her tar vi for oss noen av utfordringene du kan m\u00f8te p\u00e5 tur, og gir deg noen gode r\u00e5d for hvordan du lettest mulig kommer deg videre.<\/strong><\/p>\n

1. Punktering<\/h4>\n

Oppdager du at har punktert er framgangsm\u00e5ten grei. Det f\u00f8rste du gj\u00f8r er \u00e5 rive av dekket og \u00e5 fors\u00f8ke og lokalisere \u00e5rsaken. Sjekk at det ikke sitter igjen noen gjenstander i dekk eller felgb\u00e5nd som kan f\u00f8re til en ny punktering etter at du har skiftet slange. Om punkteringen skyldes en spiss gjenstand eller at slangen har kommet i klem, er l\u00f8sningen enkel, i hvert fall om du har med deg slange. Om du ikke har med slange, s\u00e5 er det straks litt verre, men det finnes l\u00f8sninger. Et alternativ er \u00e5 kappe slangen i to like ved hullet, snurre endene sammen og \u00e5 knyte de sammen f\u00f8r du pumper opp slangen p\u00e5 nytt. Ettersom slangen n\u00e5 er litt kortere enn tidligere kan det v\u00e6re noe stramt \u00e5 f\u00e5 den p\u00e5 plass rundt felgen. Pump i litt mindre luft enn du ellers ville ha gjort.<\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Start med \u00e5 lokalisere hullet\/punkteringen. (Foto: Torbj\u00f8rn H\u00f8stmark Borge)<\/em><\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Bruk et multiverkt\u00f8y eller det beste du har til \u00e5 kutte slangen i to like ved hullet. Det er ikke s\u00e5 lett \u00e5 kutte en slange i to, s\u00e5 her m\u00e5 du jobbe litt. V\u00e6r forsiktig s\u00e5 ikke verkt\u00f8yet glipper og at du skader fingrene. (Foto: Torbj\u00f8rn H\u00f8stmark Borge)<\/em><\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Her er slangen delt i to like ved hullet. (Foto: Torbj\u00f8rn H\u00f8stmark Borge)<\/em><\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Snurr hver ende sammen slik at de blir lettere \u00e5 knyte. (Foto: Torbj\u00f8rn H\u00f8stmark Borge)<\/em><\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

For at det skal bli lettere \u00e5 knyte slangene sammen uten at de tvinner seg tilbake f\u00f8r du f\u00e5r laget en knute, s\u00e5 kan du st\u00e5 p\u00e5 slangen og stramme den med hendene. Forsiktig s\u00e5 du ikke tr\u00e5kker et nytt hull i slangen. (Foto: Torbj\u00f8rn H\u00f8stmark Borge)<\/em><\/p>\n

Mange syklister har satt opp dekkene sine slangel\u00f8st. Da er det ikke en oppbl\u00e5st slange som fyller dekket med luft, men kombinasjonen av en helt tett felgring og et dekk som sitter n\u00e6rmest limt til felgsidene, som holder p\u00e5 luften og gj\u00f8r at du kan droppe slangen. Det krever spesielle dekk og felger, eventuelt kan flere felgtyper \u201dkonverteres\u201d til slangel\u00f8st ved \u00e5 benytte spesielle felgb\u00e5nd. I tillegg bruker man en latexv\u00e6ske som man spr\u00f8yter inn i dekket via ventilen. Denne v\u00e6sken er med \u00e5 forhindre punkteringer ved at den tetter igjen sm\u00e5 hull som oppst\u00e5r i dekket. Dette skjer utrolig raskt, og luften rekker ikke \u00e5 sige ut. Du kan punktere mange ganger uten at du f\u00e5r flatt dekk. Kj\u00f8rer du med slangel\u00f8se dekk reduserer du risikoen for punktering, men vi anbefaler likevel at du tar med en ekstra slange.<\/p>\n

Landeveissyklister kan oppleve \u00e5 punktere med pariserdekk. Pariserdekk skiller seg fra vanlige dekk ved at slangen er \u201dsydd\u201d inn i dekket og hele dekket limes til felgringen. Det er en mer omstendelig prosess enn \u00e5 montere vanlige sykkeldekk, men det har sine fordeler. Et punktert pariserdekk eksploderer ikke slik et vanlig dekk med slange gj\u00f8r, s\u00e5 du risikerer ikke \u00e5 g\u00e5 miste kontrollen p\u00e5 sykkelen slik som kan skje om du punkterer i h\u00f8y hastighet med et tradisjonelt oppsett. I tillegg er det ofte mulig \u00e5 sykle videre et godt stykke med flatt pariserdekk. Et godt tips for de som vil slippe \u00e5 ta med et ekstra dekk p\u00e5 tur er \u00e5 ta med en liten flaske lappespray. Dette er en lite flaske med h\u00f8ytrykks latex for rask lapping og pumping av slange\/dekk. Det tar liten plass og er sv\u00e6rt hendig.<\/p>\n

2. \u00d8delagt kjede<\/h4>\n

Er du s\u00e5 uheldig at kjedet ryker finnes det likevel h\u00e5p. Det er i utgangspunktet tre m\u00e5ter \u00e5 fikse et \u00f8delagt kjede p\u00e5, ved hjelp av en hurtiglink, kjedepinne, eller kjedekutter.
\nDet f\u00f8rste du m\u00e5 gj\u00f8re er \u00e5 fjerne det \u00f8delagte leddet<\/p>\n

Bruker du en kjedel\u00e5s er det en forholdsvis enkel reparasjon. Du starter med \u00e5 kutte kjedet slik at du har to innerledd som m\u00f8tes. S\u00e5 setter du de to delene p\u00e5 kjedel\u00e5sen inn i kjedeleddene og klemmer de sammen. Strekk ut kjedet og se etter om l\u00e5sen har kommet godt p\u00e5 plass.<\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Med en ekstra kjedel\u00e5s i sekken er reparasjonen av kjedet en forholdsvis enkel sak. (Foto: Torbj\u00f8rn H\u00f8stmark Borge)<\/em><\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Slik ser det ut n\u00e5r kjedel\u00e5sen er p\u00e5 plass. (Foto: Torbj\u00f8rn H\u00f8stmark Borge)<\/em><\/p>\n

Ved bruk av Shimano-splint begynner du med \u00e5 kutte kjedet der bruddet er. S\u00e5 putter du styrepinnen inn i hullet der ytterledd og innerledd m\u00f8tes og bruker en kjedekutter til \u00e5 presse splinten inn. I det splinten er p\u00e5 plass m\u00e5 den delen av splinten som stikker ut av hullet kuttes slik at den er kant i kant med kjedeleddet. Her kan du bruke en avbitertang eller kjedel\u00e5sen.<\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Kjedesplint for \u00e5 skj\u00f8te kjedet sammen. (Foto: Torbj\u00f8rn H\u00f8stmark Borge)<\/em><\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Plasser splinten i hullene mellom inner- og ytterledd. (Foto: Torbj\u00f8rn H\u00f8stmark Borge)<\/em><\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Legg kjedet i sporet p\u00e5 kjedekutteren og bruk kjedekutteren til \u00e5 preses splinten p\u00e5 plass. Knekk av den gjenv\u00e6rende biten med en avbitertang eller bruk kjedekutteren. (Foto: Torbj\u00f8rn H\u00f8stmark Borge)<\/em><\/p>\n

Det er ogs\u00e5 mulig \u00e5 bruke en gammel kjedesplint. Du f\u00f8lger den samme framgangsm\u00e5ten hvor du lokaliserer det \u00f8delagte leddet. Fjern det \u00f8delagte leddet og press splinten p\u00e5 naboleddet nesten helt ut slik at du kan fjerne innerleddet. N\u00e5 trekker du kjedet sammen og plasserer leddene mot hverandre f\u00f8r du bruker kjedekutteren til \u00e5 presse splinten tilbake.<\/p>\n

Vi anbefaler at du bytter til et nytt kjede n\u00e5r du kommer hjem fra tur. Et skj\u00f8tet kjede kan bli kort og stramt og det kan v\u00e6re at ikke girene vil fungere optimalt. N\u00e5r du kj\u00f8per kjedel\u00e5s og splint m\u00e5 du v\u00e6re n\u00f8ye med om disse passer til kjedet ditt. Det er egne l\u00e5ser\/splinter til 8-delt, 9-delt, 10-delt og 11-delt kjede.<\/p>\n

3. Skifte girvaier<\/h4>\n

Om girvaieren ryker midt under turen, finnes det r\u00e5d. P\u00e5 landeveisykkelen foreg\u00e5r dette p\u00e5 f\u00f8lgende m\u00e5te:
\nStart med \u00e5 gire ned til det laveste giret, alts\u00e5 den minste klingen. N\u00e5 er kabelen p\u00e5 sitt slakkeste. L\u00f8sne bolten som holder fast vaieren i bakskifteren. Har du en nyere landeveissykkel m\u00e5 du antagelig brette opp \u201dhetten\u201d p\u00e5 girhendelen slik at du f\u00e5r tilgang til girvaieren. Press forsiktig vaieren fra bakenden og framover mot styret. S\u00e5 presser du den gjennom og ut av girveksleren. Ta den nye vaieren og tre den gjennom det samme hullet (fra girhendelen og bakover) og videre gjennom rammen i det samme sporet som den gamle vaieren. N\u00e5r du kommer til girskifteren skal den trees gjennom \u201dbarrel-adjusteren\u201d (den lille delen som du kan justere girene med ved \u00e5 skru p\u00e5). Pass p\u00e5 at barrel-adjusteren er skrudd nesten helt inn mens du fortsett \u00e5 tre vaieren gjennom festepunktet p\u00e5 girskifteren og strammer til. Deretter bruker du den ene h\u00e5nden til \u00e5 tr\u00e5 pedalene rundt, mens du du ved hjelp av den andre h\u00e5nden flytter girveksleren innover slik at kjedet klatrer p\u00e5 kassetten. Vaieren vil nok v\u00e6re s\u00e5 slakk at den ikke kommer helt opp, s\u00e5 l\u00f8sne vaieren og stram til igjen. S\u00e5 girer du ett hakk opp og skrur p\u00e5 barrel-adjusteren mot klokka helt til kjedet spretter ett hakk opp. Kutt kabelenden med en avbitertang dersom du har det.
\nProsessen p\u00e5 terrengsykkelen er mye det samme, men her er festet til girveksleren\/bremsen noe annerledes. Ettersom du slipper \u00e5 fjerne gummihetten slik du m\u00e5 p\u00e5 landeveissykkelen, s\u00e5 er dette forsovet en enklere operasjon. De fleste terrengsykler i dag har skivebremser, og er de i tillegg hydrauliske s\u00e5 er det vanskelig \u00e5 fikse dette underveis p\u00e5 turen. Ettersom det ikke er noen girvaier, men bremsev\u00e6ske som er under trykk i en bremseslange, s\u00e5 m\u00e5 det gjerne byttes b\u00e5de slange og fylles p\u00e5 med v\u00e6ske p\u00e5 et verksted.<\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Den r\u00f8de ringen viser barrel-adjusteren, eller hurtigjusteringen p\u00e5 girveksleren. (Foto: Torbj\u00f8rn H\u00f8stmark Borge)<\/em><\/p>\n

Dette b\u00f8r du ha i sekken p\u00e5 sykkeltur<\/h4>\n

I praksis kan det aller meste g\u00e5 i stykker p\u00e5 en sykkel, men heldigvis h\u00f8rer det til sjeldenhetene. Hva du b\u00f8r pakke med deg varierer selvsagt om du skal p\u00e5 langtur i skogen eler rulle p\u00e5 landeveien. Uansett hva du skal s\u00e5 er det noen saker du b\u00f8r ha med deg:<\/p>\n

Pumpe<\/h5>\n

Uten pumpe kommer du ikke langt dersom du skulle punktere. Et alternativ p\u00e5 for terrengsyklisten er til n\u00f8d \u00e5 fylle felgen og dekket med mose, men det er langt fra optimalt. Ta heller med pumpe enn gasspatroner. Gasspatronene er til engangsbruk og er lett \u00e5 bruke feil i en stresset situasjon.<\/p>\n

Multiverkt\u00f8y<\/h5>\n

Multiverkt\u00f8y er et must. Det finnes utallige antall typer, men det b\u00f8r som et minimum inneholde de mest brukte umbrakon\u00f8klene 4, 5, 6, og 8mm, samt en Torcx T25-n\u00f8kkel. Har det et lite stjerneskrujern i tillegg s\u00e5 er det topp.<\/p>\n

Slanger og lappesaker<\/h5>\n

Ekstra slanger skal v\u00e6re standard oppakning. Det tar lite plass, er lett \u00e5 ta med og kan sammen med pumpen redde deg fra mang en punktering. Et godt tips er \u00e5 kj\u00f8pe en slange som er ekstra liten og lett, s\u00e5 blir den mindre og ta med p\u00e5 tur.<\/p>\n

Flere og flere dropper lappesakene til fordel for ekstra slange, men det er utrolig greit \u00e5 ha lappesaker tilgjengelig om du kommer ut for din andre punktering p\u00e5 samme tur, og kun har med en` ekstra slange.<\/p>\n

Dekkspaker<\/h5>\n

Enkelte dekk sitter utrolig godt fast p\u00e5 felgen, og det er nesten h\u00e5pl\u00f8st \u00e5 f\u00e5 de av uten dekkspaker. S\u00f8rg for \u00e5 ta med to-tre dekkspaker p\u00e5 turen s\u00e5 slipper du stresset med \u00e5 f\u00e5 l\u00f8snet dekket fra felgringen.<\/p>\n

Kjedekutter\/kjedel\u00e5s<\/h5>\n

Vi har beskrevet hvordan du skj\u00f8ter et \u00f8delagt kjede i artikkelen ovenfor, s\u00e5 n\u00e5 er det ingen unnskyldning for \u00e5 legge igjen kjedekutteren hjemme. Kanskje er det nettopp dette verkt\u00f8yet de fleste tenker at de ikke vil f\u00e5 behov for, men som kan redde turen din om du plutselig st\u00e5r der med r\u00f8ket kjede. Husk ogs\u00e5 \u00e5 ta med et par ekstra kjedeledd , kjedel\u00e5s og eventuelt noen l\u00e5sepinner.<\/p>\n

Girvaier<\/h5>\n

Girvaieren veier ingenting og tar liten plass. Ta med en ekstra girvaier slik at du er forberedt om vaieren skulle slite.<\/p>\n

Gir\u00f8re<\/h5>\n

Mange vet ikke engang hva gir\u00f8re er for noe. Gir\u00f8re er festet direkte til ramma og er den delen man fester bakgiret til ramma p\u00e5. Delen er veldig liten, men helt essensiell for at sykkelen skal fungere. Det finnes enormt mange ulike gir\u00f8rer ettersom de er spesifikke for hver rammetype. Sykkelbutikkene kan ikke ha alle gir\u00f8rer p\u00e5 lager til enhver tid og m\u00e5 gjerne bestille n\u00e5r det f\u00f8rst trengs. Det vi anbefaler er at du skaffer deg et par ekstra gir\u00f8rer med en gang du kj\u00f8per ny sykkel, og at du tar det med deg p\u00e5 tur til enhver tid.<\/p>\n

Energibar<\/h5>\n

Hvem har ikke opplevd at den sykkelturen ble litt lenger enn planlagt? \u00c5 g\u00e5 tom for energi er ubehagelig og ikke minst skummelt. S\u00f8rg for at du alltid tar med en energibar p\u00e5 tur, eller noe annet \u00e5 tygge p\u00e5, slik at du unng\u00e5r denne situasjonen.<\/p>\n

Penger<\/h5>\n

Noen kontanter eller et kredittkort kan redde deg om du skulle g\u00e5 tom for energi og er i n\u00e6rheten av en butikk\/bensinstasjon eller offentlige transportmidler om du har behov for skyss hjem.<\/p>\n

Mobiltelefon<\/h5>\n

Kanskje un\u00f8dvendig \u00e5 nevne ettersom de aller fleste tar med mobilen som en selvf\u00f8lge, men det er greit \u00e5 minne p\u00e5 hvor godt det kan v\u00e6re \u00e5 ha mobilen dersom du st\u00e5r bom fast fem mil fra n\u00e6rmeste hus og du vet at du har familie eller venner som kan komme \u00e5 hente deg.<\/p>\n

F\u00f8rstehjelpsutstyr<\/h5>\n

Dette gjelder ikke kun for din egen sikkerhet, men ogs\u00e5 for kameratene dine dersom du sykler sammen med flere. Enkeltmannspakker f\u00e5r du kj\u00f8pt nesten overalt, fra apoteket til Europris. Ta det med- det kan vise seg \u00e5 redde liv.<\/p>\n

Del denne posten:<\/p>

<\/i><\/a><\/i><\/a><\/i><\/span><\/a><\/div><\/div>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Forh\u00e5pentligvis unng\u00e5r du at sykkelen havner oppi et tre. Men du har sikkert opplevd – den kjedelige f\u00f8lelsen n\u00e5r du innser at du har punktert. Vi tar for oss noen av utfordringene du kan m\u00f8te, og gir noen gode r\u00e5d for hvordan du lettest mulig kommer deg videre…<\/p>\n Les mer<\/a>","protected":false},"author":1,"featured_media":4851,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[521],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4814"}],"collection":[{"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4814"}],"version-history":[{"count":31,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4814\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6733,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4814\/revisions\/6733"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4851"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4814"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4814"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4814"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}