{"id":4507,"date":"2016-10-25T11:00:39","date_gmt":"2016-10-25T09:00:39","guid":{"rendered":"http:\/\/www.norsksykling.no\/blog\/hvordan-bli-raskere-pa-sykkelen\/"},"modified":"2017-04-07T14:23:33","modified_gmt":"2017-04-07T12:23:33","slug":"hvordan-bli-raskere-pa-sykkelen","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/www.norsksykling.no\/blog\/hvordan-bli-raskere-pa-sykkelen\/","title":{"rendered":"Hvordan bli raskere p\u00e5 sykkelen"},"content":{"rendered":"
Har du ikke h\u00f8yprofilhjul sier du? J\u00f8ss, det er jo et under at du i det hele tatt ruller framover. Ikke tempohjelm heller? Da kan du like gjerne legge opp… Tja, les videre om du \u00f8nsker \u00e5 forst\u00e5 hvordan du kan gj\u00f8re unna sykkelturen raskere med sm\u00e5, enkle grep som ikke koster skjorta.<\/p>\n
Mange\u00e5rig sykkelentusiast som gjennom bilder og ord \u00f8nsker \u00e5 f\u00e5 flere ut p\u00e5 sykkelen. Torbj\u00f8rn er fast skribent for NorskSykling og du n\u00e5r han p\u00e5 e-posten torbjorn@norsksykling.no<\/a>. Se ogs\u00e5 hans profil p\u00e5 instagram ved \u00e5 f\u00f8lge knappen under.<\/p>\n <\/i>@torbjornhb →<\/a>\n<\/p>\n <\/div><\/div>\n For det f\u00f8rste, det er to avgj\u00f8rende faktorer for hvor raskt du kan sykle:<\/p>\n \u2022 Hvor mye kraft du klarer \u00e5 produsere.<\/p>\n \u2022 Vindmotstand. Jo raskere du sykler, desto st\u00f8rre motstand m\u00f8ter du i vinden.<\/p>\n Aerodynamiske rammer er i vinden som aldri f\u00f8r og mens du tidligere gjerne m\u00e5tte g\u00e5 p\u00e5 kompromiss mellom en aerodynamisk ramme som var relativt tung og uegnet til lengre turer, kan du n\u00e5 f\u00e5 en areo-sykkel som takler alle utfordringer. Sykkel- og rammeprodusenter har de siste \u00e5rene hatt et \u00f8kende fokus p\u00e5 \u00e5 utvikle aerodynamiske rammer p\u00e5 de tradisjonelle landeveissyklene.<\/p>\n Det er ingen tvil om at en aerodynamisk ramme er viktig n\u00e5r det st\u00e5r om tiendeler p\u00e5 oppl\u00f8pet p\u00e5 Champs-\u00c9lys\u00e9es, men for de fleste av oss er det ikke p\u00e5 rammen det er mest \u00e5 hente. Ved \u00e5 gj\u00f8re sm\u00e5 grep og investeringer kan du lett bli en raskere syklist uten at det t\u00f8mmer lommeboken. Tabellen under viser en grei oversikt over hvilke grep du kan ta, hvor mye tid du sparer og kostnaden av det.<\/p>\n FOTO: Torbj\u00f8rn H\u00f8stmark Borge<\/em><\/p>\n Det du sparer mest tid p\u00e5, og som samtidig er en rimelig investering, er \u00e5 kj\u00f8re med tempodrakt og aerobars. P\u00e5 en 40km tempo kan du spare over to minutter ved \u00e5 bytte til dette, og det trenger ikke \u00e5 koste stort. Et par clipp-on aerobars f\u00e5r du til en tusenlapp. Det skal nevnes at om du ikke kj\u00f8rer temporitt\/triatlon eller trener bevisst til tempo\/triatlon, s\u00e5 er nok dette litt dr\u00f8yt for en treningstur.<\/p>\n FOTO: Torbj\u00f8rn H\u00f8stmark Borge<\/em><\/p>\n Kroppsholdning er ogs\u00e5 meget avgj\u00f8rende og h\u00f8yst undervurdert. Det hjelper ikke \u00e5 montere aerobars p\u00e5 styret og tro at du skal bli raskere om du sitter i en oppreist posisjon p\u00e5 sykkelen og ikke utnytter egenskapene til aerob\u00f8ylene. Riktig holdning er meget avgj\u00f8rende og kan spare deg for minst ett minutt. I utgangspunktet er det gratis, men om du m\u00e5 presse deg selv til \u00e5 ligge langflat p\u00e5 sykkelen s\u00e5 kan vinninga g\u00e5 opp i spinninga om du m\u00e5 betale for kiropraktortimer i etterkant.<\/p>\n FOTO: Torbj\u00f8rn H\u00f8stmark Borge<\/em><\/p>\n Det neste p\u00e5 lista er aerohjelm. Her har flere produsenter kommet med gode alternativer de siste \u00e5rene, og du kan fint sykle med en aerohjelm uten at du ser ut som en tulling. Aerohjelmen sparer deg for over minuttet p\u00e5 den samme distansen. Selve hjelmen er nok litt dyrere enn aerobarene, men mer praktisk med tanke p\u00e5 at den kan brukes p\u00e5 alle turene dine.<\/p>\nKraft og vindmotstand<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n
Aerodynamiske rammer<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n
\n
<\/p>\nTempodrakt og aerobars<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n
\n
<\/p>\n Kroppsholdning<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n
\n
<\/p>\n Aerohjelm<\/span><\/h3> <\/span><\/p>\n