{"id":4437,"date":"2016-12-13T19:34:56","date_gmt":"2016-12-13T18:34:56","guid":{"rendered":"http:\/\/www.norsksykling.no\/?p=4437"},"modified":"2022-12-06T12:18:52","modified_gmt":"2022-12-06T11:18:52","slug":"qhubeka-fordi-sykkelen-gir-hap-for-fremtiden","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/www.norsksykling.no\/blog\/qhubeka-fordi-sykkelen-gir-hap-for-fremtiden\/","title":{"rendered":"Qhubeka \u2013 fordi sykkelen gir h\u00e5p for fremtiden"},"content":{"rendered":"

Jeg tok kontakt med Qhubeka for \u00e5 l\u00e6re mer om organisasjonen, hvordan det hele startet, hva de st\u00e5r for og hvordan de jobber. Etter intervjuet satt jeg igjen meget imponert hva de har f\u00e5tt til p\u00e5 s\u00e5 kort tid.<\/p>\n

TEKST: TORBJ\u00d8RN H\u00d8STMARK BORGE<\/h4>\n

Skrevet av Torbj\u00f8rn H\u00f8stmark Borge. Se gjerne hans profil p\u00e5 instagram ved \u00e5 f\u00f8lge knappen under.
\n



\n<\/i>@torbjornhb \u2192<\/a><\/p>\n

Da Edvald Boasson Hagen noe overraskende signerte for det afrikanske prokontinental-laget MTN-Qhubeka tilbake i 2014, var det ikke mange som hadde h\u00f8rt om det afrikanske laget. MTN-Qhubeka fikk mye oppmerksomhet tidligere p\u00e5 v\u00e5ren da Gerald Ciolek spurtseiret Peter Sagan og vant Milano-Sanremo. Litt overraskende fikk de avslag p\u00e5 s\u00f8knaden om \u00e5 sykle Giro de Italia og Tour de France samme \u00e5r, men de fikk riktignok plass i Vuelta a Espana senere p\u00e5 h\u00f8sten.<\/em><\/p>\n

\u00c5 eie en sykkel kan forandre livet<\/h4>\n

Wendy van Eyck jobber som kommunikasjonsansvarlig for Qhubeka og svarer p\u00e5 sp\u00f8rsm\u00e5lene v\u00e5re med stor entusiasme og engasjement.<\/p>\n

«Det hele startet som et samarbeid med en globale organisasjonen World Bicycle Relief (WBR) tilbake i 2005 med et felles m\u00e5l om \u00e5 skaffe sykler til folk som kunne ha behov for dem i forbindelse med tilgang til skole og utdanning, jobb, helsetjenester og \u00f8konomiske muligheter. B\u00e5de WBR og Qhubeka er ideelle organisasjoner som har dedikert alt arbeid til \u00e5 \u00f8ke kvaliteten p\u00e5 utdanning, helse og \u00f8konomiske muligheter ved \u00e5 s\u00f8rge for enkle, varige transportmidler.».<\/p>\n

Ordet «Qhubeka» kommer fra spr\u00e5ket Nguni og betyr \u00e5 fortsette eller \u00e5 ta et steg framover. M\u00e5ten Qhubeka \u00f8nsker \u00e5 l\u00f8fte det afrikanske samfunnet opp og frem p\u00e5, er ved \u00e5 gi dem sykler i bytte mot tjenester.<\/p>\n

«\u00c5 eie en sykkel kan forandre livet», sier Wendy.<\/p>\n

Store deler av Afrikas befolkning bor p\u00e5 landsbygda og har liten tilgang til transportmidler, og de m\u00e5 derfor tilbakelegge lange distanser til fots for \u00e5 f\u00e5 tilgang til n\u00f8dvendige tjenester. Studier viser at 11 av 17 millioner studenter i S\u00f8r-Afrika g\u00e5r til skolen, og det «\u00e5 g\u00e5» er hovedformen for transport. Av alle disse er det mer enn en` halv million som m\u00e5 g\u00e5 i mer enn en` time -opp til 6 km hver vei- noe som p\u00e5virker konsentrasjonsevnen og muligheten for l\u00e6ring p\u00e5 skolen».<\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

En gruppe elever har v\u00e6rt heldige \u00e5 f\u00e5 utdelt hver sin Buffalo-sykkel. Tiden de bruker til\/fra skolen reduseres med om lag 75%!<\/em><\/p>\n

Over 60% av studentene som m\u00e5 g\u00e5 til skolen hver dag tilh\u00f8rer den laveste l\u00f8nnsgruppen, og jo lengre ut p\u00e5 bygda man bor, desto lengre vei er det til skolen. De lange avstandene sliter p\u00e5 elevene og reduserer l\u00e6ringsevnen betraktelig, i tillegg er frav\u00e6ret fra timer og frafallet fra skolene \u00f8kende. «Sykler er den enkleste m\u00e5ten \u00e5 l\u00f8se utfordringene p\u00e5», skriver Wendy.<\/p>\n

Men det er ikke bare i Afrika det legges ned arbeid. World Bicycle Relief har over 100 ansatte i \u00e5tte land rundt i verden, og alle jobber mot et felles m\u00e5l. Hos Qhubeka er de tre fulltidsansatte, seks p\u00e5 deltid og en frivillig. Den frivillige er samme person som grunnla Qhubeka, lederen Anthony Fitzhenry.<\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Grunnleggeren av Qhubeka- Anthony Fitzhenry<\/em><\/p>\n

Bidra til \u00e5 skape noe mer<\/h4>\n

Organisasjonen arbeider til enhver tid med fem ulike prosjekter; \u00f8kologi, sport, helse, bedrift og utdanning. P\u00e5 sp\u00f8rsm\u00e5let om hva som gj\u00f8res innenfor de ulike omr\u00e5dene, oppsummerer Wendy f\u00f8lgende:<\/p>\n

«Alle prosjektene v\u00e5re har som form\u00e5l \u00e5 bidra til \u00e5 skape noe mer. Vi tror det er bedre \u00e5 st\u00f8tte opp om folk og deres ideer, enn \u00e5 dele ut midler til tilfeldige for \u00e5 at de skal fors\u00f8ke \u00e5 skape noe selv. Det jobbes med langsiktige partnerskap med andre ideelle organisasjoner som igjen har sine prosjekter i ulike omr\u00e5der. For eksempel kan vi gjennom samarbeidet med Wildlands (milj\u00f8organisasjon i S\u00f8r-Afrika), skaffe sykler til entrepren\u00f8rer som jobber for \u00e5 forbedre samfunnet og milj\u00f8et ved \u00e5 plante tr\u00e6r, resirkulere avfall og \u00e5 dyrke mat».<\/p>\n

Qhubeka-Enterprise (bedrift) forenkler sykkel-sentrert bedriftsutvikling over hele Afrika ved \u00e5 assistere enkeltpersoner og samfunn med \u00e5 etablere og \u00e5 bygge mikro-bedrifter gjennom kj\u00f8pet av Qhubeka-sykler.<\/p>\n

Qhubeka Sport er dedikert til \u00e5 utvikle idrettssamfunnet i Afrika. Ved \u00e5 skaffe sykler, organisere idrettsstevner og \u00e5 samarbeide med ulike idrettsorganisasjoner, kan Qhubeka Sport motivere barn til \u00e5 ta del i idretten og \u00e5 l\u00e6re viktige ferdigheter fra deltakelsen. Samarbeidet med Team Dimension Data er en del av denne strategien.<\/p>\n

Team MTN-Qhubeka<\/h4>\n

Qhubeka ble en del av sykkellaget Team MTN-Qhubeka i 2011. Grunnleggeren, Anthony Fitzhenry og teamsjefen Douglas Ryder, s\u00e5 en sammenheng mellom det Qhubeka fors\u00f8kte \u00e5 oppn\u00e5, og det som profesjonelle sykkellag fors\u00f8kte \u00e5 oppn\u00e5. «Den \u00e5penbare sammenhengen her var jo sykler»; forteller Wendy. «Ved \u00e5 bruke den store plattformen som laget allerede hadde, men sine fans og sykkelinteresserte, s\u00e5 hjalp de oss \u00e5 \u00e5pne d\u00f8rene for samarbeid med enkeltpersoner og individuelle bidrag som st\u00f8ttet organisasjonen v\u00e5r».<\/p>\n

I 2014 signerte Edvald Boasson Hagen for det afrikanske laget. Samtidig ble kjente navn som Tylar Farrar og Matthew Goss annonsert. Den p\u00e5f\u00f8lgende sesongen ble laget invitert til Tour de France som det f\u00f8rste afrikanske laget i historien.<\/p>\n

«Oppmerksomheten rundt laget var enorm og langt over v\u00e5re forventninger! Da Steven Cummings vant den ene etappen i Tour de France ble det feiret ved \u00e5 arrangere et eget folke-sykkelritt her hvor alle pengene gikk til Qhubeka. Vi har ogs\u00e5 mottatt flere \u00f8konomiske donasjoner fra Norge etter at Edvald kom til laget».<\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Eddy the Boss i rollen som hjelperytter!<\/em><\/p>\n

Team Dimension Data for Qhubeka<\/h4>\n

\u00c5ret etter, i 2015, inngikk MTN-Qhubeka ett samarbeid med Samsung og skiftet navn til Team MTN-Qhubeka p\/b Samsung. De ble i tillegg Afrikas f\u00f8rste UCI-registrerte Pro Continental sykkellag (n\u00e5 heter det World Tour lag). Ved hjelp av lagets st\u00f8ttespillere, sponsorer og fans rundt i hele verden har de v\u00e6rt direkte \u00e5rsak til distribusjonen av 5018 sykler gjennom #BicyclesChangeLives-kampanjen!<\/p>\n

F\u00f8r \u00e5rets sesong skiftet laget sponsorer og endret ogs\u00e5 navnet til Team Dimension Data for Qhubeka. Navnevalget var bevisst for \u00e5 understreke at laget st\u00f8ttet Qhubeka-organisasjonen, og ikke at laget mottok midler fra Qhubeka.<\/p>\n

«I kontrakten er de pliktige til \u00e5 bidra med midler til 5000 sykler i 2016. Midlene kommer direkte fra laget, gjennom individuelle bidrag fra deg og meg og fra lisensinntekter knyttet til laget. Begge hovedsponsorene, Dimension Data og Deloitte, har v\u00e6rt veldig st\u00f8ttende i arbeidet v\u00e5rt og har bidratt med midler til over 1000 sykler hver gjennom lisensinntekter».<\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Ny og lykkelig eier av en Buffalo-sykkel!<\/em><\/p>\n

Viktig innsats for samfunnet og milj\u00f8et<\/h4>\n

Det er ingen tvil om at Qhubeka og World Bicycle Relief gj\u00f8r en viktig innsats for samfunnet og milj\u00f8et. En intern evaluering av Bicycle Educational Empowerment-programmet i Zambia i 2012, viste at oppm\u00f8te av studenter ved forelesninger \u00f8kte med 28% og forbedringen av karakterer \u00f8kte med 59%! Sykepleiere og ansatte i helsetjenesten rekker 40% flere pasienter, entrepren\u00f8rer kan reise 4x lenger \u00e5 b\u00e6re med seg 5x mer varer, noe som igjen \u00f8ker fortjenesten deres med 50%!<\/p>\n

Siden 2007 har World Bicycle Relief arbeidet i Palabana-regionen av Zambia. For \u00e5 forst\u00e5 hvordan Buffalo-syklene har p\u00e5virket det daglige livet til b\u00f8ndene i Palabana-distriktet, ble de i regi av WBR nylig gjennomf\u00f8rt en studie p\u00e5 dette. Resultatene var sl\u00e5ende, og sammenlignet med b\u00f8nder uten sykler, hadde b\u00f8ndene som kj\u00f8pte Buffalo-sykler f\u00f8lgende fordeler:<\/p>\n

Inntektene \u00f8kte med 23% i m\u00e5neden.
\nLeveransene \u00f8kte med opp til 25% hver m\u00e5ned.
\nLeverte 23% mer melk hver m\u00e5ned.
\nReduserte reisetiden til\/fra Palabana Dairy Cooperative hovedkvarteret med 45%<\/p>\n

P\u00e5 sp\u00f8rsm\u00e5let om hva m\u00e5let for fremtiden er, svarer Wendy:<\/p>\n

«M\u00e5let v\u00e5rt er helt klart. Det er 17 millioner barn som g\u00e5r til skolen i S\u00f8r-Afrika, og vi \u00f8nsker \u00e5 forandre det»<\/strong>.<\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Buffalo-sykler linjet opp utenfor en vanlig skole i Afrika<\/em><\/p>\n

Gj\u00f8re seg fortjent til en sykkel<\/h4>\n

Distribusjonen av sykler foreg\u00e5r p\u00e5 ulike m\u00e5ter.<\/p>\n

«Mottakerne av syklene v\u00e5re betaler ingenting, men de arbeider for \u00e5 gj\u00f8re seg fortjent til det. Hva de gj\u00f8r vil variere med programmet. Noen dyrker fr\u00f8 til sm\u00e5 tr\u00e6r, og ved \u00e5 plante 200 slike kan de «bytte» det inn i en sykkel. Samler de 4500 resirkulerbare plastikkflasker eller bokser, gj\u00f8r de seg fortjent til en sykkel. Eller det kan v\u00e6re \u00e5 underskrive en kontrakt hvor de er pliktige til \u00e5 f\u00f8lge skoleundervisningen i en periode p\u00e5 to \u00e5r».<\/p>\n

Redusere prisen p\u00e5 hver enkelt sykkel<\/h4>\n

Siden oppstarten i 2005 har WBR\u00b4s Buffalo-sykkel opparbeidet et godt rykte for driftssikkerhet, holdbarhet, funksjonalitet og ikke minst at den koster lite. Ulike organisasjoner, bedrifter og enkeltpersoner har henvendt seg til WBR for \u00e5 finne l\u00f8sninger p\u00e5 deres egne transportutfordringer. Dette behovet inspirerte WBR til \u00e5 lansere et sosialt-selskap, Buffalo-Bicycles Ltd., et heleid datterselskap.<\/p>\n

«V\u00e5re f\u00f8rste kunder var organisasjoner som brukte syklene til \u00e5 \u00f8ke inntektene i deres egen utviklingsprogrammer i Zambia. Med hovedkvarter i Afrika, selger Buffalo Bicycles sykler, reservedeler og oppl\u00e6ring av mekanikere i Kenya, S\u00f8r-Afrika, Zambia og Zimbabwe. Vi har samarbeidspartnere som distribuerer sykler og utstyr i Angola, Botswana og Malawi, og vi eksporterer til mange naboland. Salget av sykler gj\u00f8r at vi kan n\u00e5 m\u00e5lene v\u00e5re ved \u00e5 dele ut flere sykler enn vi ellers ville klart p\u00e5 midler kun fra donasjoner. Salgsinntektene bidrar ogs\u00e5 til at kostnadene knyttet til programmet, som frakt, produksjon og leiekostnader, kan deles p\u00e5 et stort antall sykler, og dermed redusere prisen p\u00e5 hver enkelt sykkel», sier Wendy.<\/p>\n

Robust sykkel utviklet spesielt for Afrikanske forhold<\/h4>\n

De fleste kundene er ideelle organisasjoner eller bedrifter som bruker syklene til \u00e5 forbedre effektiviteten i helsevesenet. For eksempel, STEPS OVC, et USAID-sponset program som jobber for Zambiske barn som er HIV\/AIDS-syke, kj\u00f8per sykler for \u00e5 hjelpe frivillige pleiere til \u00e5 bes\u00f8ke barn hjemme og til \u00e5 transportere dem til klinikken ved behov. Andre organisasjoner som bruker syklene er CARE (Kenya), Catholic Relief Services (Zambia), UNICEF (Zimbabwe), Wellshare International (Uganda), World Food Programme (S\u00f8r-Sudan) og World Vision (Mazambique).<\/p>\n

Syklene blir benyttet av folk med sv\u00e6rt forskjellig bakgrunn i alle aldre. Ytterst f\u00e5 vet hvordan man skal vedlikeholde en sykkel dersom noe skulle skje med gir, bremser, hjul etc..<\/p>\n

Wendy forteller f\u00f8lgende:<\/p>\n

«I Afrika er det lite kommunikasjon mellom produsentene av sykler og sluttbrukerne, noe som gjerne resulterer i billige sykler som ikke tilfredsstiller de krav og behov som regjerer. De fleste syklene begynner \u00e5 falle fra hverandre etter noen uker fordi de ikke er konstruert for \u00e5 t\u00e5le belastningen av ujevnt og r\u00f8ft underlag, og de tunge lastende som studentene, entrepren\u00f8rene og helsearbeiderne, b\u00e6rer med seg. Dette har store konsekvenser for de som ikke har mulighet til \u00e5 skaffe andre typer transportmiddel.<\/p>\n

Qhubeka Buffalo-sykkel er en robust sykkel som er utviklet spesielt for Afrikanske forhold, alts\u00e5 t\u00f8ft terreng og tunge oppakninger. Den er designet av WBR i Chicago, montert, testet og kvalitets sjekket i S\u00f8r-Afrika i n\u00e6rt samarbeid til sluttbrukerne sine tilbakemeldinger.
\nVi har forpliktet oss til \u00e5 levere de beste og mest holdbare syklene i Afrika, og vi jobber hele tiden for \u00e5 utvikle syklene ytterligere og \u00e5 gj\u00f8re n\u00f8dvendige forbedringer som kan bidra til en lettere hverdag for sluttbrukerne. Avdelingen for produktutvikling har et eget test-team som tester syklene og ulike komponenter under t\u00f8ffe forhold og som kan komme med direkte tilbakemeldinger for ytterligere forbedringer. I tillegg er Buffalo-syklene kompatibel med lokalt tilgjengelige reservedeler. Slik sikrer vi en sykkel som kan vedlikeholdes i mange \u00e5r.»<\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

Buffalo-sykkelen i all sin prakt. Hver eneste detalj p\u00e5 sykkelen er gjennomtenkt for \u00e5 best mulig kunne m\u00f8te de utfordringene som sykkelen st\u00e5r ovenfor i r\u00f8ft terreng.<\/em><\/p>\n

Rammene til Buffalo-syklene blir produsert i Asia, men flere av komponentene er laget av produsenter i S\u00f8r-Afrika etter krav fra WBR. N\u00e5r Qhubeka mottar syklene, er de helt demontert i esker og de ansatte monterer de med stor glede og entusiasme. Slik kan de ogs\u00e5 kvalitetssikre hver enkelt sykkel.<\/p>\n

«Selv de mest robuste syklene krever noe vedlikehold, spesielt under t\u00f8ffe forhold slik som i Afrika. Alle syklene kommer med en hjelm, en pumpe, en kabell\u00e5s og et lite multiverkt\u00f8y. For \u00e5 sikre at alle sykkeleierne har tilgang til n\u00f8dvendig hjelp, har vi s\u00f8rget for \u00e5 utdanne mekanikere gjennom et eget Felt-mekaniker treningsprogram. Mekanikerne l\u00e6rer \u00e5 montere sykler, vedlikeholde og \u00e5 reparere de. I tillegg f\u00e5r de oppl\u00e6ring i enkel markedsf\u00f8ring og salgsl\u00e6re. Hver mekaniker som g\u00e5r gjennom programmet f\u00e5r utdelt et sett sykkelverkt\u00f8y, og noen ender opp med \u00e5 etablere et lite verksted hvor de kj\u00f8per inn et lite lager av reservedeler».<\/p>\n

Navnet Buffalo-sykler er inspirert av nettopp den Afrikanske b\u00f8ffelen. B\u00f8ffelen er et symbol p\u00e5 styrke og kraft, og Buffalo-syklene skal gjenspeile denne styrken. WBR tilbyr alle investorer muligheten til \u00e5 designe syklene med firmaets farger og logoer ved ordre p\u00e5 over 1100 sykler.<\/p>\n

«I 2013 ble sykkelleverand\u00f8ren v\u00e5r, Buffalo Bicycle Company, tildelt prisen for sosialt entrepren\u00f8rskap, en pris som deles ut p\u00e5 bakgrunn av det innovative og framtredende arbeidet som gj\u00f8res innen helse, utdanning og sysselsetting. Syklene korter ned avstandene, gj\u00f8r utdanningen mer tilgjengelig, tyngre laster kan b\u00e6res og helsearbeiderne f\u00e5r behandlet flere pasienter. H\u00f8sten 2014 utnevnte BBC Buffalo-sykkelen til en av de ti mest vakre syklene i verden».<\/p>\n

Edvald Boasson Hagen<\/h4>\n

I mai ble det klart at Edvald Boasson Hagen signerte en ny to \u00e5rs kontrakt med Team Dimension Data for Qhubeka. De som h\u00e5pte \u00e5 se nordmannen sykle for Thor Hushovd sitt planlagte lag neste sesong, m\u00e5 sm\u00f8re seg meg t\u00e5lmodighet. Hans n\u00e5v\u00e6rende lag har f\u00e5tt Rudsbygdingen til \u00e5 blomstre, s\u00e5 det vi har mye spennende \u00e5 se fram til i de to neste \u00e5rene.<\/p>\n

\"\"
\n


<\/p>\n

S\u00e5 mye glede kan en sykkel skape!<\/em><\/p>\n

Noen korte fakta om Qhubeka<\/h4>\n

Mer enn 54 000 sykler har blitt distribuert av Qhubeka siden 2005.
\nEt barns reisetid til skolen reduseres med opp til 75% ved bruk av sykkel.
\nEn sykkel \u00f8ker en persons b\u00e6rekapasitet fem ganger.
\nHelsearbeidere kan bes\u00f8ke mer enn dobbelt s\u00e5 mange pasienter per dag ved hjelp av en sykkel.
\nKarakterene til en skolebarn som benytter sykkel til\/fra skolen \u00f8ker med gjennomsnittlig 25%.
\nSkolene hvor elever bruker sykkel som transportmiddel har 18% bedre fremm\u00f8te.<\/p>\n

Om du \u00f8nsker \u00e5 kj\u00f8pe en egen Buffalo-sykkel koster sykkelen, uten mva. og frakt til Norge, dr\u00f8yt 1500kr. Du m\u00e5 nok regne med at den kommer p\u00e5 det dobbelte ferdig levert til landet, men uansett er dette en rimelig sykkel sett med norske \u00f8yne.<\/p>\n


\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Da Edvald Boasson Hagen signerte for MTN-Qhubeka tilbake i 2014, var det ikke mange som hadde h\u00f8rt om det afrikanske laget. Jeg tok kontakt for \u00e5 l\u00e6re mer om organisasjonen, hvordan det hele startet, hva de st\u00e5r for og hvordan de jobber…<\/p>\n Les mer<\/a>","protected":false},"author":1,"featured_media":4440,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[515],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4437"}],"collection":[{"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4437"}],"version-history":[{"count":35,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4437\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6740,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4437\/revisions\/6740"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4440"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4437"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4437"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4437"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}