{"id":2526,"date":"2016-10-25T11:00:39","date_gmt":"2016-10-25T09:00:39","guid":{"rendered":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/?p=2526"},"modified":"2016-12-13T19:53:35","modified_gmt":"2016-12-13T18:53:35","slug":"hvordan-bli-raskere-pa-sykkelen","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/blog\/hvordan-bli-raskere-pa-sykkelen\/","title":{"rendered":"Hvordan bli raskere p\u00e5 sykkelen"},"content":{"rendered":"

<\/div><\/div>
\n
<\/p>\n
<\/i> Torbj\u00f8rn H\u00f8stmark Borge<\/h5>\n

Innlegget er skrevet av Torbj\u00f8rn H\u00f8stmark Borge. Bildene er hentet fra hans instagramprofil. Se gjerne flere bilder ved \u00e5 f\u00f8lge knappen under.<\/p>\n

<\/a><\/i>@torbjornhb →[\/button]\n<\/p>\n[\/content_band]\n

Har du ikke h\u00f8yprofilhjul sier du? J\u00f8ss, det er jo et under at du i det hele tatt ruller framover. Ikke tempohjelm heller? Da kan du like gjerne legge opp…<\/p>\n

Tja, les videre om du \u00f8nsker \u00e5 forst\u00e5 hvordan du kan gj\u00f8re unna sykkelturen raskere med sm\u00e5, enkle grep som ikke koster skjorta.<\/p>\n

For det f\u00f8rste, det er to avgj\u00f8rende faktorer for hvor raskt du kan sykle<\/h4>\n[x_icon_list]\n[x_icon_list_item type=»arrow-right»]Hvor mye kraft du klarer \u00e5 produsere.[\/icon_list_item]\n[x_icon_list_item type=»arrow-right»]Vindmotstand. Jo raskere du sykler, desto st\u00f8rre motstand m\u00f8ter du i vinden.[\/icon_list_item]\n[\/icon_list]\n

\"13551775_515240845341881_1974793187_n\"
\n



\n
<\/div><\/div>
\n
<\/p>\n

Foto:<\/strong> Torbj\u00f8rn H\u00f8stmark Borge<\/p>\n



\n[\/content_band]\n

Aerodynamiske rammer<\/h4>\n

Aerodynamiske rammer er i vinden som aldri f\u00f8r og mens du tidligere gjerne m\u00e5tte g\u00e5 p\u00e5 kompromiss mellom en aerodynamisk ramme som var relativt tung og uegnet til lengre turer, kan du n\u00e5 f\u00e5 en areo-sykkel som takler alle utfordringer. Sykkel- og rammeprodusenter har de siste \u00e5rene hatt et \u00f8kende fokus p\u00e5 \u00e5 utvikle aerodynamiske rammer p\u00e5 de tradisjonelle landeveissyklene.<\/p>\n

Det er ingen tvil om at en aerodynamisk ramme er viktig n\u00e5r det st\u00e5r om tiendeler p\u00e5 oppl\u00f8pet p\u00e5 Champs-\u00c9lys\u00e9es, men for de fleste av oss er det ikke p\u00e5 rammen det er mest \u00e5 hente. Ved \u00e5 gj\u00f8re sm\u00e5 grep og investeringer kan du lett bli en raskere syklist uten at det t\u00f8mmer lommeboken. Tabellen under viser en grei oversikt over hvilke grep du kan ta, hvor mye tid du sparer og kostnaden av det.<\/p>\n

\"Hvordan<\/a>
\n



\n
<\/div><\/div>
\n
<\/p>\n

Klikk eller trykk p\u00e5 illustrasjonen for stor visning.<\/strong>
\nTallene er beregnet ut i fra en godt trent rytter som holder 40km\/t i 48 minutter. En hastighet som er imponerende i seg selv.<\/p>\n



\n[\/content_band]\n

Tempodrakt og aerobars<\/h4>\n

Det du sparer mest tid p\u00e5, og som samtidig er en rimelig investering, er \u00e5 kj\u00f8re med tempodrakt og aerobars. P\u00e5 en 40km tempo kan du spare over to minutter ved \u00e5 bytte til dette, og det trenger ikke \u00e5 koste stort. Et par clipp-on aerobars f\u00e5r du til en tusenlapp. Det skal nevnes at om du ikke kj\u00f8rer temporitt\/triatlon eller trener bevisst til tempo\/triatlon, s\u00e5 er nok dette litt dr\u00f8yt for en treningstur.<\/p>\n

\"13381262_2022359044654934_26817791_n\"
\n



\n
<\/div><\/div>
\n
<\/p>\n

Foto:<\/strong> Torbj\u00f8rn H\u00f8stmark Borge<\/p>\n



\n[\/content_band]\n

Kroppsholdning<\/h4>\n

Kroppsholdning er ogs\u00e5 meget avgj\u00f8rende og h\u00f8yst undervurdert. Det hjelper ikke \u00e5 montere aerobars p\u00e5 styret og tro at du skal bli raskere om du sitter i en oppreist posisjon p\u00e5 sykkelen og ikke utnytter egenskapene til aerob\u00f8ylene. Riktig holdning er meget avgj\u00f8rende og kan spare deg for minst ett minutt. I utgangspunktet er det gratis, men om du m\u00e5 presse deg selv til \u00e5 ligge langflat p\u00e5 sykkelen s\u00e5 kan vinninga g\u00e5 opp i spinninga om du m\u00e5 betale for kiropraktortimer i etterkant.<\/p>\n

Aerohjelm<\/h4>\n

Det neste p\u00e5 lista er aerohjelm. Her har flere produsenter kommet med gode alternativer de siste \u00e5rene, og du kan fint sykle med en aerohjelm uten at du ser ut som en tulling. Aerohjelmen sparer deg for over minuttet p\u00e5 den samme distansen. Selve hjelmen er nok litt dyrere enn aerobarene, men mer praktisk med tanke p\u00e5 at den kan brukes p\u00e5 alle turene dine.<\/p>\n

\"13525388_1573838776245519_1859713093_n\"
\n



\n
<\/div><\/div>
\n
<\/p>\n

Foto:<\/strong> Torbj\u00f8rn H\u00f8stmark Borge<\/p>\n



\n[\/content_band]\n

H\u00f8yprofilhjul<\/h4>\n

S\u00e5 er det de ber\u00f8mte h\u00f8yprofilhjulene. Her er et definitivt mye \u00e5 spare, men det er ogs\u00e5 en av den dyreste investeringene. Et godt hjulsett kan spare deg for et dr\u00f8yt minutt, men koster fort 10-30000kr alt etter hva du velger. Det er ikke bare profilen p\u00e5 hjulene som er avgj\u00f8rende, her er det flere innvirkende p\u00e5virkende faktorer som kvalitet p\u00e5 hjullager, stivhet p\u00e5 eiker og hvordan hjulet er bygd opp. Ikke minst er valget av dekk helt avgj\u00f8rende og kan spare deg opp til ett minutt. En bemerkelsesverdig ting er at den mest aerodynamiske l\u00f8sningen er \u00e5 kj\u00f8re med platehjul bak og 3-eike hjul foran. I tabellen er det tatt h\u00f8yde for kombinasjonen platehjul\/3-eike og dekk med lav rullemotstand.<\/p>\n

\"12940744_1559580241008099_568769231_n\"
\n



\n
<\/div><\/div>
\n
<\/p>\n

Foto:<\/strong> Torbj\u00f8rn H\u00f8stmark Borge<\/p>\n



\n[\/content_band]\n

Skotrekk og shave<\/h4>\n

S\u00e5 til et par ting som s\u00f8rger for at du kan bli raskere OG fremdeles ha r\u00e5d til sydenturen til sommeren. Bruker du skotrekk kan du spare et halvt minutt p\u00e5 40km, og det koster deg en femukers tippekupong! Vil du kutte enda ett minutt p\u00e5 distansen kan du shave leggene, men h\u00f8r med partneren f\u00f8rst om det er ok.<\/p>\n

\"Hvor<\/a>
\n



\n
<\/div><\/div>
\n
<\/p>\n

Klikk eller trykk p\u00e5 illustrasjonen for stor visning.<\/strong><\/p>\n



\n[\/content_band]\n

Del innlegget med andre:<\/p>

<\/i><\/a><\/i><\/a><\/i><\/span><\/a><\/div><\/div>\n
Siste poster og innlegg:<\/h6>\n
<\/div>

Qhubeka – fordi sykkelen gir h\u00e5p for fremtiden<\/h3>1. november 2016<\/span><\/div><\/div><\/article><\/a>
<\/div>

By the Ice Road ’till the End of the World<\/h3>28. oktober 2016<\/span><\/div><\/div><\/article><\/a>
<\/div>

Hvordan bli raskere p\u00e5 sykkelen<\/h3>25. oktober 2016<\/span><\/div><\/div><\/article><\/a><\/div>\n
Siste fra Norge Rundt:<\/h6>\n
<\/div>

Qhubeka – fordi sykkelen gir h\u00e5p for fremtiden<\/h3>1. november 2016<\/span><\/div><\/div><\/article><\/a>
<\/div>

By the Ice Road ’till the End of the World<\/h3>28. oktober 2016<\/span><\/div><\/div><\/article><\/a>
<\/div>

Hvordan bli raskere p\u00e5 sykkelen<\/h3>25. oktober 2016<\/span><\/div><\/div><\/article><\/a><\/div>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Har du ikke h\u00f8yprofilhjul sier du? J\u00f8ss, det er jo et under at du i det hele tatt ruller framover. Ikke tempohjelm heller? Da kan du like gjerne legge opp… Tja, les videre om sm\u00e5, enkle grep som ikke koster skjorta.<\/p>\n Les mer →<\/a>","protected":false},"author":1,"featured_media":2528,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[49,50],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2526"}],"collection":[{"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2526"}],"version-history":[{"count":34,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2526\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2570,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2526\/revisions\/2570"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/wp-json\/wp\/v2\/media\/2528"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2526"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2526"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2526"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}