{"id":1824,"date":"2016-10-02T10:00:04","date_gmt":"2016-10-02T08:00:04","guid":{"rendered":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/?p=1824"},"modified":"2016-12-13T19:08:50","modified_gmt":"2016-12-13T18:08:50","slug":"aero-is-everything","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/blog\/aero-is-everything\/","title":{"rendered":"Aero is everything?"},"content":{"rendered":"

<\/div><\/div>
\n
<\/p>\n
<\/i> Fullfart Lingsom<\/h5>\n

Innlegget er skrevet av Fullfart Lingsom. Triatlet, trener, kommunikat\u00f8r og primus motor for Team Smartfish Fuji. Innlegget er hentet fra hennes egen web og du kan se opprinnelig post og flere ved \u00e5 f\u00f8lge knappen under.<\/p>\n

<\/a><\/i>fullfartlingsom.no →[\/button]\n<\/p>\n[\/content_band]\n

Fuji Norcom Straight<\/h4>\n

Forrige uke var jeg s\u00e5 heldig \u00e5 f\u00e5 hentet min nye Fuji Norcom Straight<\/a> fra Birk Sport. Fresh og fin, eller hva?<\/p>\n

\"01\"
\n



\n
<\/div><\/div>
\n
<\/p>\n

Foto:<\/strong> Fullfart Lingsom<\/p>\n



\n[\/content_band]\n

Jeg som lager den st\u00f8rste luftmotstanden<\/h4>\n

Men \u2013 det er liten vits i \u00e5 ha en dyr og fin sykkel om den ikke er tilpasset meg som sitter opp\u00e5. Hvor fort jeg kj\u00f8rer handler jo om mye mer enn sykkelen! Det er jo jeg som lager den st\u00f8rste luftmotstanden. Og det er jeg som skal v\u00e6re effektiv og sterk for at sykkelen skal g\u00e5 raskest mulig.<\/p>\n

Noe av det f\u00f8rste jeg gjorde var derfor \u00e5 f\u00e5 tatt en skikkelig sykkeltilpasning. For selv om rammen er lik som i fjor, betyr ikke det automatisk at tallene fra fjor\u00e5rets sittestilling er optimale for meg i \u00e5r. Jeg har f\u00e5tt bedre teknikk og min mobilitet kan ha endret seg. Uansett er det lurt \u00e5 sjekke sittestillingen minst en gang \u00e5rlig. Selv gj\u00f8r jeg det i hvert fall to ganger i \u00e5ret.<\/p>\n

\"01\"
\n



\n
<\/div><\/div>
\n
<\/p>\n

Foto:<\/strong> Fullfart Lingsom<\/p>\n



\n[\/content_band]\n

Hvorfor sykkeltilpasning?<\/h4>\n

Sykkeltilpasning er nyttig for syklister p\u00e5 alle niv\u00e5er. For mosjonisten handler det gjerne om \u00e5 oppn\u00e5 komfort og trygghet p\u00e5 sykkelen, samtidig som du kan unng\u00e5 belastningsskader. For de mer erfarne handler det om \u00e5 f\u00e5 en optimal kraftoverf\u00f8ring kombinert med den alltid viktige aerodynamikken.<\/p>\n

Jeg kunne sikkert satt sammen sykkelen, hoppet p\u00e5 og tr\u00e5kket i vei med en grovjustering av seteh\u00f8yde og styret. Men \u2013 en optimal sittestilling har mye \u00e5 si for resultatet! Jeg \u00f8nsker \u00e5 sitte slik at jeg f\u00e5r mest mulig kraft, samtidig som jeg er mest mulig aero. Men \u2013 jeg vil jo ogs\u00e5 sitte slik at jeg har det rimelig behagelig mens jeg holder p\u00e5. Det hele er en balansegang.<\/p>\n

Det er heller ikke slik at jeg kan finne en posisjon hos en annen rytter og herme etter denne p\u00e5 egenh\u00e5nd. Hva som er en god sittestilling er individuelt. Vi er jo forskjellige, selv om det s\u00e5 klart finnes standarder \u00e5 g\u00e5 etter.<\/p>\n

\"06\"
\n



\n
<\/div><\/div>
\n
<\/p>\n

Systemet m\u00e5ler meg mens jeg sykler. Det gj\u00f8r at vi kan se hvordan jeg beveger med og deretter justere og m\u00e5le p\u00e5 nytt. Are sjekket ogs\u00e5 begge sider \u2013 noe som er viktig for meg. Foto:<\/strong> Fullfart Lingsom<\/p>\n



\n[\/content_band]\n

\u00d8kt effekt og mindre skader<\/h4>\n

I helgen ble sykkeltilpasningen gjort hos Are Iversen og Bergen Bike Fit Studio<\/a>, siden jeg var i byen for testhelg med treneren<\/a>. I fjor var det Tom Remman i Holmestrand som skal ha \u00e6ren for at jeg satt behagelig og sterkt under Norseman<\/a>.<\/p>\n

\"03\"
\n



\n
<\/div><\/div>
\n
<\/p>\n

Hos Bergen Bike Fit Studio gj\u00f8res sykkeltilpasningen med Ret\u00fcl-systemet. Foto:<\/strong> Fullfart Lingsom<\/p>\n



\n[\/content_band]\n

En optimal sittestilling<\/h4>\n[x_icon_list]\n[x_icon_list_item type=»arrow-right»]Sikrer maks effekt p\u00e5 sykkelen \u2013 alts\u00e5 mindre motstand og mer watt![\/icon_list_item]\n[x_icon_list_item type=»arrow-right»]Mindre sannsynlighet for belastningsskade[\/icon_list_item]\n[x_icon_list_item type=»arrow-right»]\u00d8kt komfort \u2013 du holder lenger![\/icon_list_item]\n[\/icon_list]\n

Sittestillingen m\u00e5 ta hensyn til hvor mobil den enkelte er, om det finnes skader eller ikke og ikke minst \u2013 hvilken type rytter man er. Driver du med sykling eller triatlon? Langdistanse eller kortdistanse? Slike ting er avgj\u00f8rende. Det krever noe helt annet av triatleter som skal l\u00f8pe etter \u00e5 ha syklet. Dette m\u00e5 sykkeltilpasseren ta hensyn til i arbeidet sitt.<\/p>\n

Selv er jeg s\u00e5 mobil at jeg kan sitte superaggressivt p\u00e5 sykkelen. Det betyr ikke at det er optimalt for meg. Jeg har en gammel nakkeskade \u00e5 ta hensyn til, et kne som ikke fungerer helt som det skal og en benlengdeforskjell som betyr en del. I tillegg har jeg Norseman som hovedm\u00e5l, og velger derfor \u00e5 g\u00e5 for en noe mer konservativ stilling p\u00e5 sykkelen. Jeg skal tross alt like \u00e5 sitte p\u00e5 den lenge. B\u00e5de i trening og under konkurranse! Og jeg skal v\u00e6re mest mulig klar for \u00e5 l\u00f8pe et raskt maraton etterp\u00e5. Hadde m\u00e5let v\u00e6rt en flat langdistanse, ville jeg nok brukt en del tid p\u00e5 \u00e5 trene meg opp til \u00e5 t\u00e5le en aggressiv aeroposisjon.<\/p>\n

\"05\"
\n



\n
<\/div><\/div>
\n
<\/p>\n

Noe av det f\u00f8rste som ble gjort var \u00e5 sjekke mobiliteten min. Foto:<\/strong> Fullfart Lingsom<\/p>\n



\n[\/content_band]\n

Ret\u00fcl Bikefit<\/h4>\n

B\u00e5de Tom Remman og Are Iversen benytter seg av Ret\u00fcl-systemet. Det gj\u00f8r ogs\u00e5 Petter hos sykkeltilpasning.no<\/a> i Dr\u00f8bak. Ret\u00fcl er et dynamisk system. Det vil si at sykkeltilpasseren m\u00e5ler meg mens jeg sykler p\u00e5 rulle. Bergen Bike Fit Studio m\u00e5ler ogs\u00e5 b\u00e5de h\u00f8yre og venstre side, noe som er vesentlig for meg. Jeg har ganske stor forskjell p\u00e5 de to sidene, og en tilpasning som ikke hensyntar dette kan skape tr\u00f8bbel for prestasjonen min. Selv Are m\u00e5tte kl\u00f8 seg litt i hodet f\u00f8r l\u00f8sningen satt.<\/p>\n

N\u00e5 har jeg et utgangspunkt for en sittestilling og skal bruke denne p\u00e5 rulla fremover. Det krever alltid tilvenning \u00e5 g\u00e5 fra landevei til tempo, og det krever tilvenning n\u00e5r sittestillingen endres. Om et par m\u00e5neder tar vi en ny sjekk og ser om det er mer som kan tweakes og hentes. Jeg gleder meg allerede!<\/p>\n

\"02\"
\n



\n
<\/div><\/div>
\n
<\/p>\n

B\u00e5de h\u00f8yre og venstre side m\u00e5tte vurderes og m\u00e5les. Foto:<\/strong> Fullfart Lingsom<\/p>\n



\n[\/content_band]\n

\"04\"
\n



\n
<\/div><\/div>
\n
<\/p>\n

Foto:<\/strong> Fullfart Lingsom<\/p>\n



\n[\/content_band]\n

Del innlegget med andre:<\/p>

<\/i><\/a><\/i><\/a><\/i><\/span><\/a><\/div><\/div>\n
Siste poster og innlegg:<\/h6>\n
<\/div>

Qhubeka – fordi sykkelen gir h\u00e5p for fremtiden<\/h3>1. november 2016<\/span><\/div><\/div><\/article><\/a>
<\/div>

By the Ice Road ’till the End of the World<\/h3>28. oktober 2016<\/span><\/div><\/div><\/article><\/a>
<\/div>

Hvordan bli raskere p\u00e5 sykkelen<\/h3>25. oktober 2016<\/span><\/div><\/div><\/article><\/a><\/div>\n
Siste fra Norge Rundt:<\/h6>\n
<\/div>

Qhubeka – fordi sykkelen gir h\u00e5p for fremtiden<\/h3>1. november 2016<\/span><\/div><\/div><\/article><\/a>
<\/div>

By the Ice Road ’till the End of the World<\/h3>28. oktober 2016<\/span><\/div><\/div><\/article><\/a>
<\/div>

Hvordan bli raskere p\u00e5 sykkelen<\/h3>25. oktober 2016<\/span><\/div><\/div><\/article><\/a><\/div>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Det er liten vits i \u00e5 ha en dyr og fin sykkel om den ikke er tilpasset meg som sitter opp\u00e5. Det er jo jeg som lager den st\u00f8rste luftmotstanden…<\/p>\n Les mer →<\/a>","protected":false},"author":1,"featured_media":1826,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[50],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1824"}],"collection":[{"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1824"}],"version-history":[{"count":14,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1824\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2507,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1824\/revisions\/2507"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1826"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1824"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1824"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1824"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}