{"id":1798,"date":"2016-10-03T10:00:13","date_gmt":"2016-10-03T08:00:13","guid":{"rendered":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/?p=1798"},"modified":"2016-12-13T19:08:31","modified_gmt":"2016-12-13T18:08:31","slug":"styrkeproven-2016","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/blog\/styrkeproven-2016\/","title":{"rendered":"Styrkepr\u00f8ven 2016"},"content":{"rendered":"

<\/div><\/div>
\n
<\/p>\n
<\/i> Asbj\u00f8rn Kristiansen<\/h5>\n

Innlegget er skrevet av Asbj\u00f8rn Kristiansen. Bildene er sendt inn av samme mann. Du kan se flere bilder fra Asbj\u00f8rn p\u00e5 hans instagramprofil ved \u00e5 f\u00f8lge knappen under.<\/p>\n

<\/a><\/i>@roadcycler73 →[\/button]\n<\/p>\n[\/content_band]\n

Farsdagsgave<\/h4>\n

L\u00f8rdag 18. juni gjennomf\u00f8rte jeg mitt lengste ritt noen gang. Kvam – Oslo. Tohundreogsyttini kilometer! Et tall stort nok til at man kan \u00absmake\u00bb litt p\u00e5 det.<\/p>\n

Det hele startet tilbake i februar 2015. Vel, egentlig lenge f\u00f8r det ogs\u00e5, for jeg har gn\u00e5lt litt p\u00e5 hjemmebane om hvordan jeg kunne tenke meg et eventyr av en lang sykkeltur, og da gjerne en del lenger enn min lengste tur hittil, Vestfold Rundt 165km i 2014.<\/p>\n

Progresjon m\u00e5 til og n\u00e5 fikk jeg alts\u00e5 muligheten. Distansen Kvam \u2013 Oslo 2016 materialiserte seg i form av farsdagsgave av \u00e5ret, og det tok kun f\u00e5 timer f\u00f8r b\u00e5de p\u00e5melding og familierom p\u00e5 et vertshus i Kvam var i boks. M\u00e5let var i sikte, 8 m\u00e5neder unna, s\u00e5 jeg kunne starte forberedelsene.<\/p>\n

Sufferfest<\/h4>\n

En del av treningsarbeidet ble lagt ned i rulletrening over vinteren, men ogs\u00e5 p\u00e5 inlinesk\u00f8yter i kombinasjon med skistaver, joggeturer og litt styrketrening. Allsidighet er alltid positivt.<\/p>\n

I februar spontanp\u00e5meldte jeg meg p\u00e5 Sufferfest Marathon Oslo, et innend\u00f8rs arrangement p\u00e5 rulle. 10 Sufferfest treningsvideoer avspilt etter hverandre med 10 minutters pause mellom hver.<\/p>\n

Jeg tenkte at dette ville v\u00e6re en ypperlig test p\u00e5 hva som ventet meg p\u00e5 Kvam \u2013 Oslo. Jeg hadde rett. Med total arrangementstid p\u00e5 10 \u00bd time logget jeg denne l\u00f8rdagen 290km i l\u00f8pet av effektive 9 timer og 34 minutter p\u00e5 rulla, \u00e9n pause aktiv hvile inkludert. Mange vil si at rulletrening tar vekk all glede ved \u00e5 sykle, men for meg var denne monster\u00f8kta et soleklart bevis p\u00e5 at hvis hodet bestemmer seg, s\u00e5 f\u00f8lger kroppen etter. Det var vondt, men n\u00e5 l\u00e5 veien fra Kvam til Oslo \u00e5pen.<\/p>\n

\"01\"
\n



\n
<\/div><\/div>
\n
<\/p>\n

F\u00f8r start<\/p>\n



\n[\/content_band]\n

Fett er fart<\/h4>\n

\u00c5 melde seg p\u00e5 en tur s\u00e5 lang som dette er forbundet med en del spenning, s\u00e6rlig for de av oss som har begrenset tid til trening. I tiden frem mot rittet har jeg ved flere anledninger lurt p\u00e5 om jeg var helt tilregnelig ved p\u00e5melding. Jo n\u00e6rmere rittet, dess mer spent ble jeg, som naturlig er.<\/p>\n

Som rytter pleier jeg \u00e5 beskrive meg selv som noe vektutfordret, og med mine 0,1 tonn p\u00e5 vekta er jeg ikke akkurat bygget for fart, i alle fall ikke oppover. Som man sier: Fett er fart, men det er nedover. I s\u00e5 m\u00e5te er ikke Kvam \u2013 Oslo det verste \u00e5 melde seg p\u00e5.<\/p>\n

Ern\u00e6ring underveis var et annet moment jeg var litt spent p\u00e5, og p\u00e5 om jeg ville finne noen som jeg var omtrent p\u00e5 jevngodt niv\u00e5 med, slik at vi kunne kj\u00f8re hverandre gode.<\/p>\n

Krokb\u00f8yd i hosteanfall rullet jeg sent ut p\u00e5 startfeltet<\/h4>\n

Rittdagen var omsider der, de 8 m\u00e5nedene siden p\u00e5melding hadde g\u00e5tt b\u00e5de for sakte og for fort p\u00e5 en og samme tid. Den gode oppladingen hadde uteblitt ettersom jeg hadde dratt p\u00e5 meg luftveissykdom samme uken, og denne tok livet av nattes\u00f8vnen natt til rittdagen. 3 timer lukk\u00f8ye er noe under pari foran en slik distanse p\u00e5 karbonhesten. Krokb\u00f8yd i hosteanfall rullet jeg sent ut p\u00e5 startfeltet, hvor jeg havnet helt bakerst i den f\u00f8rste puljen som skulle avg\u00e5rde.<\/p>\n

Som alltid trykkes det til litt i starten for \u00e5 komme i gang, og jeg s\u00e5 raskt at det skilte seg ut en gruppe i tet som sakte gled ifra. Jeg vurderte noen sekunder om jeg skulle hente dem, for jeg s\u00e5 at de var innen rekkevidde, men fornuften seiret siden sjukdommen fremdeles hadde grep om formen, og det var fremdeles mer enn 270km til m\u00e5l.<\/p>\n

\"02\"
\n



\n
<\/div><\/div>
\n
<\/p>\n

F\u00f8r start<\/p>\n



\n[\/content_band]\n

Etablerte oss bak et stort damelag<\/h4>\n

Tetgruppe fikk v\u00e6re tetgruppe, s\u00e5 jeg og en rekke andre ryttere etablerte oss bak et stort damelag. Jentene kj\u00f8rte i brukbart tempo, men de var noe uorganiserte i kj\u00f8ringen sin, og dette s\u00f8rget for en del rykk- og nappsituasjoner med p\u00e5f\u00f8lgende nestenkollisjoner for oss som l\u00e5 lenger bak.<\/p>\n

Etter 44km var turen v\u00e5r sammen med jentene over, p\u00e5 hvilket tidspunkt vi h\u00f8rte uventet hyling i bremser og det umiskjennelige raslet av sykler og syklister som deiser i bakken.<\/p>\n

6-7 stykker av dem gikk i bakken i like rundt 40km\/t. Alle klarte seg heldigvis unna de verste skadene, s\u00e5 jeg og et par andre ryttere bestemte oss etter f\u00e5 minutter for \u00e5 dra videre, ettersom vi ikke fikk gjort noe for dem uansett.<\/p>\n

Mj\u00f8sa viste seg fra sin beste side<\/h4>\n

Sammen holdt vi fint tempo ned til Biri, hvor vi svingte innom for mat og drikke p\u00e5 et av rittets mange stasjoner. Vi hadde n\u00e5 ca 120km i beina, som forresten virket uforskammet gode ift til den formen jeg var i.<\/p>\n

Tredjemann takket for seg i en liten kneik like etter Biri, og da var det bare to av oss igjen resten av turen. Vi byttet p\u00e5 \u00e5 dra, kilometerne forsvant bak oss, det samme gjorde en horde enkeltryttere og grupper av ymse st\u00f8rrelser.<\/p>\n

Mj\u00f8sa viste seg fra sin beste side med n\u00e6rmest skyfritt v\u00e6r og medvinden ga oss et h\u00f8flig dytt i ryggen. Slike dager har man ikke for mange av. I horisonten kunne vi skimte Minnesundbroa, og vissheten om at siste matstasjon p\u00e5 Eidsvoll ikke var langt unna ga ekstra n\u00e6ring til bein som etter hvert hadde begynt \u00e5 merke kj\u00f8ret.<\/p>\n

\"03\"
\n



\n
<\/div><\/div>
\n
<\/p>\n

Etter Eidsvoll<\/p>\n



\n[\/content_band]\n

N\u00e5 g\u00e5r det fort<\/h4>\n

Med tilsammen tre gode stopp, fulle flasker for siste gang f\u00f8r m\u00e5l og hjemmelaget rabarbrasuppe i magen, hadde vi n\u00e5 ca 70km igjen til m\u00e5l. 2 timer til s\u00e5 er det gjort. Distansen virker n\u00e5 sv\u00e6rt gjennomf\u00f8rbar. Det er mange rundkj\u00f8ringer mellom Eidsvoll og Olavsgaard, og med litt variert kvalitet p\u00e5 vaktene oppst\u00e5r det tidvis problemer med \u00e5 forsere b\u00e5de trafikk og langsommere ryttere. Jeg legger meg foran og loser oss gjennom, deretter tar jeg et 10-minutters drag og legger meg ut for \u00e5 f\u00e5 litt hvile, men makkeren min siden vi dro fra Kvam har p\u00e5 dette tidspunktet ikke mer \u00e5 kj\u00f8re med, s\u00e5 jeg m\u00e5 ta det aller meste av jobben inn mot Oslo p\u00e5 egenh\u00e5nd.<\/p>\n

Frognerbakken var litt sur \u00e5 komme opp, bakken opp fra Olavsgaard litt bedre. Kun 3 ryttere kj\u00f8rer fra oss her, et hav av ryttere forsvinner bak oss, til tross for at vi holder en gjennomsnittsfart p\u00e5 kun 15km\/t opp. Deretter er det bare \u00e5 dunke p\u00e5 ned mot m\u00e5llinja. Like etter toppen kommer et par friskuser opp og da \u00f8yner jeg en kj\u00e6rkommen mulighet til \u00e5 f\u00e5 en rygg og litt \u00abhvile\u00bb inn mot m\u00e5l.<\/p>\n

Makkeren min henger seg p\u00e5 bak meg igjen og n\u00e5 g\u00e5r det fort. Tunnelen like f\u00f8r m\u00e5l var litt m\u00f8rkere enn en del var forberedt p\u00e5, s\u00e5 der roet en del ryttere ned og rev av seg solbrillene for i det heletatt \u00e5 se noe. Slikt kan skape situasjoner man helst vil unng\u00e5 p\u00e5 slutten av en lang tur, men vi tr\u00e5klet oss fint mellom de som var der og trillet spurtl\u00f8st over m\u00e5lstreken etter 8:37.<\/p>\n

Dette var utrolig g\u00f8y!<\/h4>\n

For mitt vedkommende hadde jeg som hovedm\u00e5l for denne dagen \u00e5 se om jeg er klar for moderdistansen i 2017. Idet jeg og familien forlater alle smilende syklister og det yrende livet inne p\u00e5 Valhall, kjenner jeg egentlig kun p\u00e5 \u00e9n eneste f\u00f8lelse: Dette var utrolig g\u00f8y, og jeg er definitivt klar for \u00e5 ta steget opp p\u00e5 full distanse neste \u00e5r.<\/p>\n

Vi sees i Trondheim i 2017!<\/strong><\/p>\n

\"04\"
\n



\n
<\/div><\/div>
\n
<\/p>\n

I Valhall<\/p>\n



\n[\/content_band]\n

Del innlegget med andre:<\/p>

<\/i><\/a><\/i><\/a><\/i><\/span><\/a><\/div><\/div>\n
Siste poster og innlegg:<\/h6>\n
<\/div>

Qhubeka – fordi sykkelen gir h\u00e5p for fremtiden<\/h3>1. november 2016<\/span><\/div><\/div><\/article><\/a>
<\/div>

By the Ice Road ’till the End of the World<\/h3>28. oktober 2016<\/span><\/div><\/div><\/article><\/a>
<\/div>

Hvordan bli raskere p\u00e5 sykkelen<\/h3>25. oktober 2016<\/span><\/div><\/div><\/article><\/a><\/div>\n
Siste fra Norge Rundt:<\/h6>\n
<\/div>

Qhubeka – fordi sykkelen gir h\u00e5p for fremtiden<\/h3>1. november 2016<\/span><\/div><\/div><\/article><\/a>
<\/div>

By the Ice Road ’till the End of the World<\/h3>28. oktober 2016<\/span><\/div><\/div><\/article><\/a>
<\/div>

Hvordan bli raskere p\u00e5 sykkelen<\/h3>25. oktober 2016<\/span><\/div><\/div><\/article><\/a><\/div>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

L\u00f8rdag 18. juni gjennomf\u00f8rte jeg mitt lengste ritt noen gang. Kvam – Oslo. Tohundreogsyttini kilometer! Et tall stort nok til at man kan \u00absmake\u00bb litt p\u00e5 det…<\/p>\n Les mer →<\/a>","protected":false},"author":1,"featured_media":1800,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[49,53],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1798"}],"collection":[{"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1798"}],"version-history":[{"count":37,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1798\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2506,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1798\/revisions\/2506"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1800"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1798"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1798"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.norsksykling.no\/no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1798"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}