Men sykkelgleden min tar du aldri!



Suzy Haugan

Innlegget er skrevet av Suzy Haugan. Gruppeleder for Tønsberg Venstres bystyregruppe. Hun skriver om det som engasjerer henne, om hvordan det er å drive med lokalpolitikk – og om et grønt og fremtidsrettet Tønsberg! Innlegget er hentet fra hennes egen blogg og du kan se opprinnelig post og flere ved å følge knappen under.

suzy.no →[/button]

[/content_band]

Gambling om sykkelen blir stjålet eller ei

Tenk deg dette: du bruker bilen fast hver dag til jobb. Men bilen din blir stjålet innimellom! En gang i året, en gang annenhvert år. Det er ikke noe du legger opp til. Men det skjer. Du anmelder, men det blir ikke prioritert. Etter egenandel får du kjøpt ny bil, hver gang. Men du bruker masse tid og irritasjon på tyveriet og på å kjøpe inn ny bil.
Det kjennes ikke bra ut? Det blir kanskje sånn at du tenker at du skal kjøpe en skikkelig dårlig bil slik at ingen gidder stjele den. Eller at du tenker du må finne en alternativ transportmetode.

Jeg tror flere syklister kan kjenne seg igjen i denne situasjonen. Å få sykkelen sin stjålet. Er forholdende utrygge så kan man tvile på valgt transportløsning, og kanskje velge noe «tryggere» på sikt. Hvor sannsynlig at det at flere gidder å bruke sykkel og parkere i Tønsberg, når det er hazardgambling med om sykkelen blir stjålet eller ei?

01





Her hadde det vært fint å ha muligheten til å låse fast sykkelen. Foto: Suzy Haugan



[/content_band]

Min sykkelhistorikk er dessverre ikke unik

Etter å ha blitt frastjålet en sykkelvogn forrige uke, har jeg tenkt endel. For dette er ikke første gang jeg blir frastjålet sykkelutstyr. Jeg var vel 12 år da min fine blå diamant-sykkel be stjålet utenfor Horten kino. Min første stjålne sykkel. Jeg gråt og lette i dagevis. Helt sant. Sykkel og sykkelutstyr er det som har blitt mest stjålet fra meg. Og min sykkelhistorikk er dessverre ikke unik. Når jeg tenker etter har jeg ikke tall på hvor mange jeg kjenner som har fått frarøvet sykkelen sin.

Men tall det har SSB. I 2014 var det 18 300 anmeldte sykkeltyverier i Norge, en økning på 11 prosent fra året før. Det kommer ikke frem hvor mange sykler som ble funnet igjen, men jeg kan se at det var 73 straffereaksjoner totalt samme år på sykkeltyverier. Det forteller meg at et sykkeltyveri mer eller mindre er eiers hodebry alene, minimalt prioritert av det offentlige, og helt sikkert en behagelig kriminell hverdag.

03





Foto: Suzy Haugan



[/content_band]

Allment akseptert

Jeg opplever en resignasjon blant enkelte. «Ja ja. Sånn er det. Parkerer du her blir den stjålet.» Har det blitt allment akseptert at sykkeltyveri er en naturlig del av syklistlivet?

Jeg vil ikke ha det sånn. Og jeg syntes ikke det er greit. Velger man sykkel i hverdagen som fremkomstmiddel så ønsker man selvsagt forutsigbarhet og trygghet. Så kan sykkeleier gjøre det som er mulig selv – være i Falck sykkelregister, ha bra lås, prøve å få til å låse sykkel inne og trygt så langt det la seg gjøre.

02





Foto: Suzy Haugan



[/content_band]

I et miljøperspektiv har sykkelen stor verdi

Men det hjelper jo lite når sykkelbander herjer fylket, og det er tilsynelatende en lav terskel for å stjele en sykkel. Hvor mye ressurser er det til å etterforske sykkeltyveri? Jeg vet ikke, men vil tro det kommer langt ned på lista i tyveriprioriteringen. En sykkel har mye mindre pengeverdi enn mye annet. MEN – i et miljøperspektiv har sykkelen en stor verdi. Nasjonale og lokale politiske mål handler om å få mertrafikk over på sykkel, gange og kollektiv. Da burde det også bidras politisk til at det oppleves trygt å velge sykkel, gange og kollektiv. Og da mener jeg ikke bare trygge sykkelveier. Jeg mener trygge låsemuligheter, og holdninger til sykkeltyveri. Burde det bli tryggere å eie sykkel? Hadde det vært klokt å prioritere sykkeltyverier? Må kanskje flere ting gjøres?

Velge sykkel uten å være bekymret for tyveri

Jeg mener kommunen burde ta initiativ til et sykkelhotell i Tønsberg, gjerne med flere avdelinger, hvor en kan låse sykkelen sin, pumpe opp, lade osv. Jeg syntes også flere busstopp burde ha sykkelparkering m/låsemuligheter. Kommunen må sørge for å få bysykler på plass, og ikke noe lite miniprosjekt da – men et omfattende bysykkelprosjekt. Da kan en velge sykkel uten å være bekymret for tyveri. Barnehager i enkelte kommuner har eget vognhus til sykkelvogner – er det muligens aktuelt for noen av Tønsbergbarnehagene også?

Det er sikkert mange store og små ting kommunen, stat eller eier selv kan ta initiativ til.

04





Foto: Suzy Haugan



[/content_band]

Del innlegget med andre:

Siste poster og innlegg:
Siste fra Norge Rundt: