Aero is everything?



Fullfart Lingsom

Innlegget er skrevet av Fullfart Lingsom. Triatlet, trener, kommunikatør og primus motor for Team Smartfish Fuji. Innlegget er hentet fra hennes egen web og du kan se opprinnelig post og flere ved å følge knappen under.

fullfartlingsom.no →[/button]

[/content_band]

Fuji Norcom Straight

Forrige uke var jeg så heldig å få hentet min nye Fuji Norcom Straight fra Birk Sport. Fresh og fin, eller hva?

01





Foto: Fullfart Lingsom



[/content_band]

Jeg som lager den største luftmotstanden

Men – det er liten vits i å ha en dyr og fin sykkel om den ikke er tilpasset meg som sitter oppå. Hvor fort jeg kjører handler jo om mye mer enn sykkelen! Det er jo jeg som lager den største luftmotstanden. Og det er jeg som skal være effektiv og sterk for at sykkelen skal gå raskest mulig.

Noe av det første jeg gjorde var derfor å få tatt en skikkelig sykkeltilpasning. For selv om rammen er lik som i fjor, betyr ikke det automatisk at tallene fra fjorårets sittestilling er optimale for meg i år. Jeg har fått bedre teknikk og min mobilitet kan ha endret seg. Uansett er det lurt å sjekke sittestillingen minst en gang årlig. Selv gjør jeg det i hvert fall to ganger i året.

01





Foto: Fullfart Lingsom



[/content_band]

Hvorfor sykkeltilpasning?

Sykkeltilpasning er nyttig for syklister på alle nivåer. For mosjonisten handler det gjerne om å oppnå komfort og trygghet på sykkelen, samtidig som du kan unngå belastningsskader. For de mer erfarne handler det om å få en optimal kraftoverføring kombinert med den alltid viktige aerodynamikken.

Jeg kunne sikkert satt sammen sykkelen, hoppet på og tråkket i vei med en grovjustering av setehøyde og styret. Men – en optimal sittestilling har mye å si for resultatet! Jeg ønsker å sitte slik at jeg får mest mulig kraft, samtidig som jeg er mest mulig aero. Men – jeg vil jo også sitte slik at jeg har det rimelig behagelig mens jeg holder på. Det hele er en balansegang.

Det er heller ikke slik at jeg kan finne en posisjon hos en annen rytter og herme etter denne på egenhånd. Hva som er en god sittestilling er individuelt. Vi er jo forskjellige, selv om det så klart finnes standarder å gå etter.

06





Systemet måler meg mens jeg sykler. Det gjør at vi kan se hvordan jeg beveger med og deretter justere og måle på nytt. Are sjekket også begge sider – noe som er viktig for meg. Foto: Fullfart Lingsom



[/content_band]

Økt effekt og mindre skader

I helgen ble sykkeltilpasningen gjort hos Are Iversen og Bergen Bike Fit Studio, siden jeg var i byen for testhelg med treneren. I fjor var det Tom Remman i Holmestrand som skal ha æren for at jeg satt behagelig og sterkt under Norseman.

03





Hos Bergen Bike Fit Studio gjøres sykkeltilpasningen med Retül-systemet. Foto: Fullfart Lingsom



[/content_band]

En optimal sittestilling

[x_icon_list] [x_icon_list_item type=»arrow-right»]Sikrer maks effekt på sykkelen – altså mindre motstand og mer watt![/icon_list_item] [x_icon_list_item type=»arrow-right»]Mindre sannsynlighet for belastningsskade[/icon_list_item] [x_icon_list_item type=»arrow-right»]Økt komfort – du holder lenger![/icon_list_item] [/icon_list]

Sittestillingen må ta hensyn til hvor mobil den enkelte er, om det finnes skader eller ikke og ikke minst – hvilken type rytter man er. Driver du med sykling eller triatlon? Langdistanse eller kortdistanse? Slike ting er avgjørende. Det krever noe helt annet av triatleter som skal løpe etter å ha syklet. Dette må sykkeltilpasseren ta hensyn til i arbeidet sitt.

Selv er jeg så mobil at jeg kan sitte superaggressivt på sykkelen. Det betyr ikke at det er optimalt for meg. Jeg har en gammel nakkeskade å ta hensyn til, et kne som ikke fungerer helt som det skal og en benlengdeforskjell som betyr en del. I tillegg har jeg Norseman som hovedmål, og velger derfor å gå for en noe mer konservativ stilling på sykkelen. Jeg skal tross alt like å sitte på den lenge. Både i trening og under konkurranse! Og jeg skal være mest mulig klar for å løpe et raskt maraton etterpå. Hadde målet vært en flat langdistanse, ville jeg nok brukt en del tid på å trene meg opp til å tåle en aggressiv aeroposisjon.

05





Noe av det første som ble gjort var å sjekke mobiliteten min. Foto: Fullfart Lingsom



[/content_band]

Retül Bikefit

Både Tom Remman og Are Iversen benytter seg av Retül-systemet. Det gjør også Petter hos sykkeltilpasning.no i Drøbak. Retül er et dynamisk system. Det vil si at sykkeltilpasseren måler meg mens jeg sykler på rulle. Bergen Bike Fit Studio måler også både høyre og venstre side, noe som er vesentlig for meg. Jeg har ganske stor forskjell på de to sidene, og en tilpasning som ikke hensyntar dette kan skape trøbbel for prestasjonen min. Selv Are måtte klø seg litt i hodet før løsningen satt.

Nå har jeg et utgangspunkt for en sittestilling og skal bruke denne på rulla fremover. Det krever alltid tilvenning å gå fra landevei til tempo, og det krever tilvenning når sittestillingen endres. Om et par måneder tar vi en ny sjekk og ser om det er mer som kan tweakes og hentes. Jeg gleder meg allerede!

02





Både høyre og venstre side måtte vurderes og måles. Foto: Fullfart Lingsom



[/content_band]

04





Foto: Fullfart Lingsom



[/content_band]

Del innlegget med andre:

Siste poster og innlegg:
Siste fra Norge Rundt: